Zápis a prezentace z 10. setkání pracovního minitýmu č. 6B (4.2.2021)


  

Datum, čas a místo setkání

4. 2. 2021; 13:00 – 14:00

On-line na platformě MS Teams

Název minitýmu

Podpora rozvoje výuky cizích jazyků

Pracovní setkání vedli

věcný manažer projektu:

odborný řešitel:

 

 

Mgr. Jaroslav Čihák

Mgr. Jana Motlíková

Přítomni

viz prezenční listina

Téma: Naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory rozvoje výuky cizích jazyků

 Program setkání:

 

  • představení a diskuse nad moderními metodami pro výuku cizích jazyků (CLIL, Flipped classroom, aplikace v online výuce AJ, jak zapojit rodilé mluvčí do výuky, atd.);
  • motivace a tipy k učení se cizího jazyka;
  • odborná diskuse - Co dětem způsobuje aktuální způsob dálkové výuky? Co můžeme udělat pro větší pohodu nás i našich žáků?

 

Představení a diskuse nad moderními metodami pro výuku cizích jazyků (CLIL, Flipped classroom, aplikace v online výuce AJ, jak zapojit rodilé mluvčí do výuky, atd.);

 

Stávající situace:

 

  • distanční výuka - rozdělená na synchronní (videokonference, Meety) a asynchronní (žáci pracují samostatně na zadaných úkolech
  • je potřeba, aby toto dvě části byly v rozumném poměru, je potřeba být se žáky v kontaktu, ale není dobré překlopit kompletní rozvrh do online hodin
  • citace pocitu matky studentů, osobní příběh ..

 

 “Je lepší zapálit jednu malou svíčku než proklínat temnotu.“ Více na Moc vědomí

 

JAK NYNÍ VZDĚLÁVAT DĚTI (šéfka Učitelské platformy Petra Mazancová)

 

EDUzín - Rozhovor se Štěpánkou Baierlovou, která učí matematiku a informatiku na základní škole v Sušici.  Letos získala druhé místo v soutěži o nejlepší učitele Global Teacher Prize. Porota mimo jiné ocenila, že vede pro své kolegy webináře o tom, jak dobře učit na dálku. Po podzimní vlně distanční výuky podle ní zůstalo největší otázkou, jak po delší dobu na dálku motivovat pasivnější studenty.

 

EDUzín - ONLINE VÝUKA NEMÁ JEN NEGATIVA -  Online výuka nemá jen negativa. Někteří učitelé díky ní prohloubili vztahy s žáky, introverti rozvinuli potenciál….

 

Flipped Classroom

 

  • nechávat hodně na žácích (měli by cítit, že tu pro ně jako učitel jsem, ale že oni musí odvést tu práci)
  • vyvarovat se “efektu kina”

 

Efekt kina:

 

Nejvíc času jsem ušetřila tím, že jsem během společných hodin nevykládala novou látku. U toho trochu vzniká efekt kina – kamarádi a kamarádky mi vypráví, že vejdou do pokoje svého dítěte a vidí, že paní učitelka mluví a dítě hraje hry, chatuje s kamarády nebo si dokonce kope s míčem. Já se jim vlastně ani nedivím, sedět několik hodin u počítače je náročné. Takže já jsem si řekla: žádné kino nebude a novou látku vysvětluju pomocí videí. Připadá mi škoda ztratit čas online hodiny výkladem a nechat žáky samotné ve chvíli, kdy třeba zjistí, že tomu nerozumí. Má to tu výhodu, že kdo něčemu nerozumí, může si video pustit dvakrát, třikrát a na hodině se doptat. Problém nastává, když se na video někdo vůbec nepodívá. Ale s tím se nedá nic dělat. Během distanční výuky se odpovědnost za vlastní vzdělávání přenáší více na děti a já si myslím, že je to správně.

 

Štěpánka Bairlová, učitelka Ma a IVT na ZŠ v Sušici, oceněná Global Teacher Prize

 

 FLIPPED CLASSROOM  (bodově, konkrétní informace - viz výše 2 odkazy)

  • převrácená třída
  • učitel v roli pozorovatele
  • teoreticky doma, prakticky ve škole (doma si student přehraje video, kde se dozví (nejen) teoretické poznatky o probírané látce, pokud něčemu nerozumí, může se doptat při výuce učitele, učení je tak více individuální, respektuje rozdílnou rychlost studentů …)

 

FLIPPED CLASSROOM se sestává z

  1. rozehřívající aktivity (5 minut - např. Kahoot kvíz)
  2. společná aktivita, co si nastudovali studenti doma
  3. skupinová práce
  4. prezentování výstupů ze skupinové práce
  5. Exit Ticket

 

PLATFORMY využitelné pro přípravu FLIPPED CLASSROOM

  • Khan Academy, Youtube, Ted-Ed, Slideslive …
  • goformative.com
  • sparkadobe.com

 

Motivace a tipy k učení se cizího jazyka

 

https://www.ucimeonline.cz/courses/aplikace-v-online-vyuce-anglictiny-pro-ucitele-i-studenty/

https://www.ucimeonline.cz/courses/28-storyboardthat-zapojeni-rodileho-mluvciho-v-hodinach-aj-konverzace/

https://www.ucimeonline.cz/courses/aplikace-v-online-vyuce-anglictiny-pro-ucitele-i-studenty/

https://www.ucimeonline.cz/courses/47-wellbeing-a-podpora-zaku-s-nepriznivymi-podminkami-v-distancni-vyuce/

https://www.kzamysleni.cz/flipped-learning-jako-efektivni-vzdelavaci-metoda/

https://www.eduforum.cz/2019/02/22/trida-naruby-aneb-jak-se-ucit-v-21-stoleti/

Aplikace v online výuce angličtiny pro SŠ učitele i studenty: výběr zajímavých slides - Ida Vohryzková

  • Storybordthat a zapojení rodilého mluvčího v hodinách AJ, konverzace
  • online výuka v tandemu Dean a Jitka
  • skupinová práce, využívají break-out rooms, studenti natáčí a nahrávají videa (zkoušky - speaking), konverzace
  • Storybord - pro mladší žáky

 

Odborná diskuse - Co dětem způsobuje aktuální způsob dálkové výuky? Co můžeme udělat pro větší pohodu nás i našich žáků?

 

Wellbeing a podpora žáků s nepříznivými podmínkami v distanční výuce

  •  “biologie učení”, fungování a vývoj mozku ….
  • nepříznivé podmínky při distanční výuce (nedostatečná nebo špatná technika, špatné připojení, problémy s pozorností, porozumění, emočně nestabilní prostředí …pandemie, měnící se opatření a distanční výuka působí stres, který omezuje schopností učení se novému, problémy - paměť, koncentrace, změny emocí 

Přístupy, které pomáhají nejen v online výuce:

  • struktura a vizualizace plánu hodiny
  • postupů
  • očekávání
  • zadání práce
  • příkladů řešení
  • formativní zpětná vazba

 

APLIKACE WIZER.ME

 

Pozvánka na vzdělávací akce _GLOBAL TEACHERS FESTIVAL, od 8. - 19. 2.,  zdarma


Prezentace Mgr. Motlíkové


 

 

Komentáře