Datum, čas a místo setkání |
4. 2. 2021; 13:00 –
14:00 |
On-line na platformě
MS Teams |
Název minitýmu |
Podpora rozvoje
výuky cizích jazyků |
|
Pracovní setkání vedli věcný manažer
projektu: odborný řešitel: |
Mgr. Jaroslav Čihák Mgr. Jana Motlíková |
|
Přítomni |
viz prezenční
listina |
- představení a diskuse nad moderními metodami pro výuku cizích jazyků (CLIL, Flipped classroom, aplikace v online výuce AJ, jak zapojit rodilé mluvčí do výuky, atd.);
- motivace a tipy k učení se cizího jazyka;
- odborná diskuse - Co dětem způsobuje aktuální způsob dálkové výuky? Co můžeme udělat pro větší pohodu nás i našich žáků?
Představení a diskuse nad moderními metodami pro výuku cizích jazyků
(CLIL, Flipped classroom, aplikace v online výuce AJ, jak zapojit rodilé mluvčí
do výuky, atd.);
Stávající situace:
- distanční výuka - rozdělená na synchronní (videokonference, Meety) a asynchronní (žáci pracují samostatně na zadaných úkolech
- je potřeba, aby toto dvě části byly v rozumném poměru, je potřeba být se žáky v kontaktu, ale není dobré překlopit kompletní rozvrh do online hodin
- citace pocitu matky studentů, osobní příběh ..
JAK NYNÍ VZDĚLÁVAT DĚTI (šéfka Učitelské platformy Petra
Mazancová)
EDUzín - Rozhovor se Štěpánkou Baierlovou, která učí matematiku a informatiku
na základní škole v Sušici. Letos
získala druhé místo v soutěži o nejlepší učitele Global Teacher Prize. Porota
mimo jiné ocenila, že vede pro své kolegy webináře o tom, jak dobře učit na
dálku. Po podzimní vlně distanční výuky podle ní zůstalo největší otázkou, jak
po delší dobu na dálku motivovat pasivnější studenty.
EDUzín - ONLINE VÝUKA NEMÁ JEN NEGATIVA -
Online výuka nemá jen negativa. Někteří učitelé díky ní prohloubili
vztahy s žáky, introverti rozvinuli potenciál….
Flipped Classroom
- nechávat hodně na žácích (měli by cítit, že tu pro ně jako učitel jsem, ale že oni musí odvést tu práci)
- vyvarovat se “efektu kina”
Efekt kina:
Nejvíc času jsem ušetřila tím, že jsem během společných hodin
nevykládala novou látku. U toho trochu vzniká efekt kina – kamarádi a kamarádky
mi vypráví, že vejdou do pokoje svého dítěte a vidí, že paní učitelka mluví a
dítě hraje hry, chatuje s kamarády nebo si dokonce kope s míčem. Já se jim
vlastně ani nedivím, sedět několik hodin u počítače je náročné. Takže já jsem
si řekla: žádné kino nebude a novou látku vysvětluju pomocí videí. Připadá mi
škoda ztratit čas online hodiny výkladem a nechat žáky samotné ve chvíli, kdy
třeba zjistí, že tomu nerozumí. Má to tu výhodu, že kdo něčemu nerozumí, může
si video pustit dvakrát, třikrát a na hodině se doptat. Problém nastává, když
se na video někdo vůbec nepodívá. Ale s tím se nedá nic dělat. Během distanční
výuky se odpovědnost za vlastní vzdělávání přenáší více na děti a já si myslím,
že je to správně.
Štěpánka Bairlová, učitelka Ma a IVT na ZŠ v Sušici, oceněná
Global Teacher Prize
- převrácená
třída
- učitel
v roli pozorovatele
- teoreticky
doma, prakticky ve škole (doma si student přehraje video, kde se dozví (nejen)
teoretické poznatky o probírané látce, pokud něčemu nerozumí, může se doptat
při výuce učitele, učení je tak více individuální, respektuje rozdílnou
rychlost studentů …)
FLIPPED CLASSROOM se sestává z
- rozehřívající
aktivity (5 minut - např. Kahoot kvíz)
- společná
aktivita, co si nastudovali studenti doma
- skupinová
práce
- prezentování
výstupů ze skupinové práce
- Exit
Ticket
PLATFORMY využitelné pro přípravu FLIPPED CLASSROOM
- Khan
Academy, Youtube, Ted-Ed, Slideslive …
- goformative.com
- sparkadobe.com
Motivace a tipy k učení se cizího jazyka
https://www.ucimeonline.cz/courses/aplikace-v-online-vyuce-anglictiny-pro-ucitele-i-studenty/
https://www.ucimeonline.cz/courses/28-storyboardthat-zapojeni-rodileho-mluvciho-v-hodinach-aj-konverzace/
https://www.ucimeonline.cz/courses/aplikace-v-online-vyuce-anglictiny-pro-ucitele-i-studenty/
https://www.ucimeonline.cz/courses/47-wellbeing-a-podpora-zaku-s-nepriznivymi-podminkami-v-distancni-vyuce/
https://www.kzamysleni.cz/flipped-learning-jako-efektivni-vzdelavaci-metoda/
https://www.eduforum.cz/2019/02/22/trida-naruby-aneb-jak-se-ucit-v-21-stoleti/
Aplikace v online výuce angličtiny pro SŠ učitele i studenty: výběr zajímavých slides - Ida Vohryzková
- Storybordthat a zapojení rodilého mluvčího v hodinách AJ, konverzace
- online
výuka v tandemu Dean a Jitka
- skupinová
práce, využívají break-out rooms, studenti natáčí a nahrávají videa (zkoušky -
speaking), konverzace
- Storybord - pro
mladší žáky
Odborná diskuse - Co dětem způsobuje aktuální způsob dálkové
výuky? Co můžeme udělat pro větší pohodu nás i našich žáků?
Wellbeing a podpora žáků s nepříznivými podmínkami v distanční
výuce
- nepříznivé podmínky při distanční výuce (nedostatečná nebo špatná technika, špatné připojení, problémy s pozorností, porozumění, emočně nestabilní prostředí …pandemie, měnící se opatření a distanční výuka působí stres, který omezuje schopností učení se novému, problémy - paměť, koncentrace, změny emocí …
Přístupy, které pomáhají nejen v online výuce:
- struktura
a vizualizace plánu hodiny
- postupů
- očekávání
- zadání
práce
- příkladů
řešení
- formativní
zpětná vazba
Pozvánka na vzdělávací akce _GLOBAL TEACHERS
FESTIVAL, od 8. - 19. 2., zdarma
Prezentace Mgr. Motlíkové
Komentáře