Zápis a prezentace z 12. setkání pracovního minitýmu č. 3 (16. 3. 2021)

 


Po zahájení akce a přivítání účastníků představily zástupkyně Karlovarské agentury rozvoje podnikání, p. o. Kamila Krupičková a Šárka Harušťáková aktivity KARP podporující odborné vzdělávání. Jednalo se zejména o projekty Portál spolupráce, Kreativní učení, Práce s nadanými dětmi a Koncept podnikavosti. Materiály vytvořené v pilotních projektech jsou testovány na dvou středních odborných školách v KV a budou využitelné i v rámci odborného vzdělávání. Podporují u žáků kreativitu a podnikavost, podpořeni budou i pedagogové formou metodických materiálů. Projekty jsou tak úspěšné, že o ně projevila zájem i UK, která by chtěla využívat výstupy při vyučování budoucích pedagogů. 

Projekt „Design modelu metropolitních oblastí ČR zasažených depopulací“ je zaměřen potřeby generace Z, která je zcela odlišná od předchozích generací, již od útlého dětství tvoří nedílnou součást jejich každodenního života informační technologie. Projekt tedy cílí na ročníky, které stojí na konci vzdělávací dráhy a vstupují na trh práce a proto je potřeba věnovat jim pozornost. V projektu byla nyní ukončena první etapa z pěti, a to analytická část - rešerše sekundárních dat. Výstupem z této etapy bude interní výzkumná zpráva a článek v odborném časopisu. Až bude článek vydán, bude poskytnut i účastníkům minitýmu. Více podrobností o všech projektech naleznete v přiložené prezentaci.

Ing. Lenka Mansfeldová z Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje představila aktivity projektu Implementace Krajského akčního plánu 2 v Karlovarském kraji, které realizuje KHK KK (Aktivita 1, Zvýšení kvality odborného vzdělávání ve spolupráci se zaměstnavateli – pilotní ověření prvků duálního systému vzdělávání v Karlovarském kraji. Pilotní ověření probíhá u vybraných oborů ve spolupráci zaměstnavatelů a škol v období od září 2020 do srpna 2023 (3 školní roky). Mezi hlavní prvky duálního systému patří dlouhodobé partnerství podniku se školou – nad rámec požadované smlouvy o realizaci praktického vyučování, odborná příprava žáka probíhá po celou dobu studia u jednoho zaměstnavatele, škola a zaměstnavatel společně definují odbornou přípravu. V rámci projektu bylo vytvořeno již několik výstupů, můžeme zmínit např. 10 videí, které představují jednotlivé obory, firmy a školy v „duálním systému“ - 

https://www.youtube.com/results?search_query=krajska+hospodarska+komora+karlovarskeho 

– k volnému využití, či realizace 13 online řemeslných WS pro žáky ZŠ – prezentace oborů prostřednictvím videí a prezentací zástupců firem a škol. Dále paní Mansfeldová pohovořila o webové aplikaci pro kariérové poradenství žákům ZŠ a SŠ – mujzivotposkole.cz.

Prezentace webu bude probíhat na akcích pro kariérové poradce:

18. 3. 2021, 13:00 – 15:30 - Online exkurze kariérových poradců do firem v okresu Karlovy Vary

15. 4. 2021, 13:00 – 15:30 - Online exkurze kariérových poradců do firem v okresu Sokolov

13. 5. 2021, 13:00 – 15:30 - Online exkurze kariérových poradců do firem v okresu Cheb.

Více podrobností o všech projektech naleznete v přiložené prezentaci.

Ing. Bc. Markéta Šlechtová, MPA (ředitelka Střední uměleckoprůmyslová škola keramická a sklářská Karlovy Vary, příspěvková organizace) představila nově vzniklou Expertní skupinu pro rozvoj vzdělávací soustavy Karlovarského kraje. Skupina vznikla v rámci projektu KAP KK s cílem navrhnout dokončení komplexního řešení optimalizace oborové struktury v rámci spolupráce se zainteresovanými stranami. Mělo by dojít k vyrovnání disproporce volných míst na SŠ podle počtu žáků ZŠ. Bude brán ohled na předpokládaný demografický vývoj a potřeby regionálního trhu práce. Při své práci skupina zohlední nejen školy zřizované krajem, ale i školy soukromé. Výstupem práce skupiny bude stručný dokument nastavující vzdělanostní oborovou strukturu v KK.

PaedDr. Vladimíra Štrynclová (odborný řešitel KAP KK) představila naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů a výsledky monitoringu posunu v realizaci jednotlivých aktivit. Cíle intervence jsou naplňovány prostřednictvím šablon III, dále projektu Implementace Krajského akčního plánu 2 v Karlovarském kraji a Ze školy odpovědně na trh práce II. Lze konstatovat, že všechny cíle, které jsme si pro tuto intervenci stanovili, jsou průběžně plněny i přes nepříznivou epidemiologickou situaci. Dále byl diskutován materiál NPI z projektu P-KAP: dopad pandemie NUV-P-KAP. Více podrobností o všech projektech naleznete v přiložené prezentaci.

Odborná diskuse na aktuální témata

• zpětná vazba od firem – aktuální situace na trhu práce;

• zpětná vazba ze škol;

• praktická výuka v době distanční výuky (Pavel Hoza - Integrovaná střední škola technická a ekonomická Sokolov, příspěvková organizace, Ing. Martina Klánová – ředitelka JEZDECKÁ AKADEMIE – střední odborná škola Mariánské Lázně s.r.o., Ing. Bc. Radka Stolariková, Ph.D. – ředitelka Střední lesnická škola Žlutice, příspěvková organizace) – jsou využívány zejména dobrovolné individuální konzultace, online výuka, výuková videa zpracovávaná odbornými vyučujícími, zadávání úkolů, atd. Nejhorší situace bude u 1. ročníků, protože ti byli ve škole jen krátkou dobu a nestačili se vůbec nic z praktické výuky naučit, problémy nastanou u sociálních partnerů v oborech HORECA, kdy lze předpokládat, že mnoho sociálních partnerů zkrachuje;

• přijímací zkoušky;

• maturitní zkoušky – většina účastníků nesouhlasila s možností „úřední“ maturitní zkoušky;

• závěrečné zkoušky;

• předčasné odchody z odborného vzdělávání;

• Výroční zpráva ČŠI 19/20, Výroční zpráva o výsledcích vzdělávací soustavy 19/20;

• informační zdroje - aplikace absolvent.cz, edusit.cz, mujzivotposkole.cz, aj.

• nábory do škol – u oborů HORECA je nižší zájem žáků o tyto obory o cca 1/3 oproti stavu před Covide.

Závěry:

  • cíle, které jsme si pro tuto intervenci stanovili, jsou průběžně plněny i přes nepříznivou epidemiologickou situaci.
  • spolupráce s firmami byla v důsledku pandemie utlumena, ale firmy mají velký zájem na spolupráci, dochází ke spolupráci online;
  • otázkou je, kolik firem ukončí svou činnost v důsledku ekonomické krize a dalších důsledků pandemie, jedná se zejména o firmy z oborů HORECA. AHR – propuštění zaměstnanci hotelů a restaurací si našli práci v jiných oborech, rekvalifikovali se a už se nebudou chtít do oboru vrátit;
  • problémem je výpadek praktické výuky, vážná situace je zejména u 1. ročníků SOU.


Zdroje:

ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ A SPOLUPRÁCE ŠKOL SE ZAMĚSTNAVATELI - IV. část verze pro decizní sféru vzdělávací politiky České republiky

MATURITY, ZÁVĚREČNÉ A PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY: JAK TO LETOS BUDE?

ABSOLVENTI.cz: Apka plná informací, výhod a kontaktů pro studenty a absolventy

EDUSÍŤ- otevřená síť odborníků v tematických oblastech vzdělávání

ŠKOLA DOPORUČENÁ ZAMĚSTNAVATELI

NPI NABÍZÍ PODPORU PRO JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY A MATURITY

Výroční zprávy o stavu školství v kraji

Příprava budoucích zaměstnanců - Rozvoj stability a odbornosti vaší firmy

Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020 - Výroční zpráva České školní inspekce


Přílohy:


Prezentace Kamila Krupičková a Šárka Harušťáková (KARP)



Prezentace Ing. Lenka Mansfeldová (KHK KK)



Prezentace PaedDr. Vladimíra Štrynclová (KAP KK)



Zapsala: Ing. Hana Čiháková, Ph.D.

Revidovala: Mgr. Eva Saligerová

Komentáře