9. setkání pracovního minitýmu č. 6C se konalo dne 19. 11. 2020 on-line.
PROGRAM SETKÁNÍ
- aktivity komunity špičkových vývojářů, designérů a produkťáků – Česko.digital;
- reflexe webináře NPI ČR Jak jsou na tom revize RVP v oblasti digitální gramotnosti a informatického myšlení?
- aktivity v rámci Evropského týdne programování;
- naplňování cílů KAP 2 v oblasti podpory ICT kompetencí – příspěvky jednotlivých zástupců škol jak plní cíle a činnosti popsané v intervenci;
- odborná diskuse - implementace digitálních technologií do vzdělávání na školách v souladu s národní Strategií digitálního vzdělávání (projekt SYPO), aj.…
VÝSTUPY Z ON-LINE SETKÁNÍ
Aktivity komunity špičkových vývojářů, designérů a produkťáků – Česko.digital
Co je Česko.Digital - komunita špičkových vývojářů, designérů a produkťáků, kteří chtějí ve svém volném čase pomáhat státu i nestátním organizacím a dělat tak Česko lepším místem k životu. Více na webu https://cesko.digital/ a v prezentaci Mgr. Jaroslav Čihák - Aktivity komunity špičkových vývojářů, designérů a produkťáků – Česko.digital;
Reflexe webináře NPI ČR Jak jsou na tom revize RVP v oblasti digitální gramotnosti a informatického myšlení?
Kurikulární dokumenty, tj. rámcové vzdělávací programy (RVP) tvoří v České republice obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů škol v předškolním, základním a středním vzdělávání. Na základě § 4 školského zákona vymezují, kam má vzdělávání ve školách směřovat. MŠMT rozhodlo o zahájení příprav na revize stávajících kurikulárních dokumentů, zásadním podnětem pro přezkum kurikulárních dokumentů se stala příprava nové strategie vzdělávací politiky ČR. Tvorba Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (Strategie 2030+) byla zahájena koncem roku 2018. V dokumentu je popsáno, čeho by mělo být v oblasti vzdělávací politiky dosaženo, včetně prostředků a cest, jak těchto cílů dosáhnout.
K 1. září 2020 byly opatřením ministra školství, mládeže a tělovýchovy vydány aktualizované rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání. Na základě tohoto opatření musí střední odborné školy od 1. září 2022 zahájit výuku podle svých aktualizovaných školních vzdělávacích programů v souladu s aktualizací RVP
Z informací NPI vyplývá, že:
„dochází k aktualizaci vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie ve vazbě na Strategii digitálního vzdělání (2020) – úprava digitální kompetence, vzdělávací oblasti Informatické vzdělávání a průřezového tématu Člověk a digitální svět pro všechny kategorie dosaženého vzdělání v rámci odborného vzdělávání.
Na základě rozhodnutí MŠMT bylo nové pojetí vzdělávací oblasti informačních technologií vydáno pouze s RVP pro obor vzdělání 18-20-M/01 Informační technologie, kde je velmi úzce provázán obsah odborné složky vzdělávání s aktualizovaným obsahem všeobecně vzdělávací složky. Školy, které tento obor vyučují, si své školní vzdělávací programy aktualizují nejpozději do 1. září 2022.“
MŠMT vyhlásilo pokusné ověřování (č.j. MSMT-32444/2020-2) nového pojetí výuky vzdělávání vzdělávací oblasti Informační technologie a průřezového tématu Člověk a digitální svět ve středním odborném vzdělávání
Více podrobností viz Prezentace Ing. Pavol Procházka - Reflexe webináře NPI ČR „Jak jsou na tom revize RVP v oblasti digitální gramotnosti a informatického myšlení?“
Aktivity v rámci Evropského týdne programování
EU CodeWeek si dává za cíl popularizovat programování v očích veřejnosti. Zároveň ve stejný termín probíhá i Hodina kódu. Akce začala 10. října 2020.
Vzhledem k probíhajícím opatřením v boji s pandemií většina akcí proběhla on-line, resp. „z domu“. Evropský týden programování nabízí zábavné aktivity, ke kterým se budou moci připojit účastníci naživo, z domova nebo ze školy.
Více na webu a v prezentaci Ing. Pavol Procházka - Aktivity v rámci Evropského týdne programování
Naplňování cílů KAP 2 v oblasti podpory ICT kompetencí – příspěvky jednotlivých zástupců škol jak plní cíle a činnosti popsané v intervenci
Účastníci setkání minitýmu nenahlásili splnění žádné činnosti či cíle v rámci této intervence.
Odborná diskuse - implementace digitálních technologií do vzdělávání na školách v souladu s národní Strategií digitálního vzdělávání (projekt SYPO), aj.…
Implementace digitálních technologií do vzdělávání na školách v souladu s národní Strategií digitálního vzdělávání (projekt SYPO) - Mgr. Milan Šatra a Mgr. Danuše Kubová - krajští ICT metodici Karlovarského kraje.
Projekt SYPO reaguje na současný stav, kdy v českém školství chybí ucelený systém profesní podpory učitelů a ředitelů. SYPO připravuje novou koncepci, která systematicky a komplexně podpoří odborný růst s důrazem na kvalitu, a to za pomoci těchto nástrojů:
- metodické kabinety na národní, krajské a vybrané oblastní úrovni,
- Stálá konference ředitelů,
- podpora začínajících učitelů,
- transformace systému DVPP.
Podpora projektu pro běžnou výuku – videa:
Pro výuku ICT jsou na Youtube tato videa:
Jak rozvíjet algoritmické myšlení v hodinách - Petra Vaňková
Jak na digitální stopu - Irena Vajen
Sociální sítě jako hlavní komunikační prostředek mladé generace - Eliška Vyhnánková
Moderní tvorba webů - Zdenek Hrdina
Digitální gramotnost a informatické myšlení příprava revize RVP - Daniela Růžičková
Ochrana osobních údajů a úvod do digitální etiky - Milan Hausner
Aktivizace žáka v hodinách s využitím ICT (ZŠ) - Jitka Rambousková
Teoretická východiska výuky oboru ICT - Bořivoj Brdička
Zpětná vazba pomocí ICT se zaměřením na 2. stupeň ZŠ - Libor Klubal
Mobilní aplikace pro výuku různých vyučovacích předmětů (ZŠ) - Petra Boháčková
Zpětná vazba pomocí ICT se zaměřením na SŠ - Libor Klubal
Mobilní aplikace pro výuku různých vyučovacích předmětů (SŠ) - Petra Boháčková
Strukturace vědomostí v informaticky zaměřených předmětech - Petra Vaňková
Praktické zavádění digitálních technologií vzhledem k modelu SAMR - Libor Klubal
Mapové vizualizace ve výuce (SŠ) - Karel Rejthar
Využití otevřených dat ve výuce (SŠ) - Karel Rejthar
Projekt SYPO nově navázal spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze
Bezplatná ICT podpora projektu SYPO určená všem školám je velmi široká a zahrnuje mnoho témat spojených se zavedením ICT do výuky nebo řízení školy. Díky spolupráci s ČVUT v Praze se nabídka pomoci ještě rozšiřuje např. o následující situace:
- správa a zabezpečení počítačových sítí,
- zabezpečení školní sítě pro použití BYOD,
- správa tenantu Office365, zavádění protokolu IPV6.
Příklady forem ICT podpory:
- jednorázové konzultace
- koncepční ICT podpora
- metodická setkání
- on-line E-poradna
- Metodické kabinety – propojování SŠ a ZŠ, úpravy ŠVP v souladu s novou revizí RVP,
Více informací o projektu najdete na webových stránkách https://www.projektsypo.cz/ a u krajských ICT metodiků: Mgr. Milan Šatra (Chebsko): milan.satra@npi.cz Mgr. Danuše Kubová (KV, Sokolov): danuse.kubova@npi.cz
Termín příštího pracovního setkání bude upřesněn.
Zapsal: J. Čihák, revidovala: E. Saligerová
Komentáře