Zápis a prezentace z kulatého stolu Ředitelská hospitace – sdílení zkušeností (24. 2. 2021)


Vážení účastníci kulatého stolu, 

chtěli bychom vám tímto zápisem zprostředkovat myšlenky, které zazněly na naší akci. Na začátku kulatého stolu uvedl R. Veleta, že téma vybral tým projektu v návaznosti na kulatý stůl ke střednímu článku podpory škol, který se uskutečnil v listopadu 2021. Zde se mimo jiné mluvilo o tom, že by bylo žádoucí, aby ředitelům škol zbývalo více času na pedagogické vedení školy. Jeho předpokladem je znalost toho, jak vzdělávání v jejich školách probíhá. Jednou z nejlepších metod, která zároveň plní i další funkce, je hospitace. 

R. Veleta navrhl pro příspěvky informační strukturu – viz obrázek níže a pro inspiraci uvedl jeden z existujících přehledů cílů hospitací (dle Běleckého) – viz druhý obrázek. 



Do sdílení zkušeností se přímým způsobem zapojilo svým 5 z přítomných ředitelů/ředitelé škol. Následující informace zaznamenáváme bez uvedení mluvčího, tematicky jsou shromážděny informace podobného typu.

  • Většina mluvčích se ohlašuje na hospitaci předem.
  • Jsou rozlišovány různé druhy hospitací – vyskytuje se např. podpůrná/monitorovací hospitace u učitelů, kteří nově nastoupili, což nemusí být nutně začínající učitelé. Hospitace pro zjištění stavu u učitelů, kde je signál o problémech, se vyskytují. 
  • Před hospitací si ŘŠ nechává od učitele zpracovat informaci o třídě, ke které bude hospitace. 
  • Společná reflexe bývá brzy, často do 2. dne.
  • Funguje pomyslné rozdělení pedagogického sboru na části – rozdělení mezi ŘŠ a zástupce. 
  • ŘŠ má dnes na hospitace nedostatečný prostor, je to časově náročná aktivita, když se má dělat pořádně. 
  • V době distanční výuky probíhají hospitace také. 
  • Zmíněna i hospitace ředitele na pracovišti smluvního partnera, tj. v rámci odborné praxe, odborného výcviku. 
  • Hospitační činnost je na některých školách plánována prostřednictvím Plánu hospitací, vazba na kritéria ČŠI. 
  • Na určitý rok jsou ohlášeny priority hospitační činnosti, např. téma udržování kázně, téma aktivizace žáků. 
  • Vyskytují se i hospitace pouze v části vyučovací hodiny, např. úvodní části. 
  • Rada: Pokud máte prostor, „vnuťte“ se do hodiny, do které se ohlásila ČŠI. 
  • Vyskytuje se vyhodnocování hospitací na úrovni školy – např. důsledek – školení do sborovny od NPI. 

Na konci kulatého stolu proběhla také diskuse o návazných vzdělávacích službách DVPP, o regionální nabídce a regionálních poskytovatelích DVPP – a to v souvislosti s hospitacemi. 
Informace z vyhodnocení zpětné vazby od účastníků kulatého stolu:
Ve dnech následujících po kulatém stolu proběhlo online zjišťování zpětné vazby od účastníků. 

Shrnutí: 
  • Návštěvnost kulatého stolu velmi dobrá – cca 12 ředitelů. 
  • Bohužel se nezapojili do diskuse a sdílení všichni; je to ale dáno také online formátem, který pro sdílení je méně vhodný a jistě některým účastníkům nevyhovuje. 
  • Volné komentáře většinou reflektovaly právě nižší ochotu některých účastníků se zapojit. 
  • Dodatečné otázky v dotazníku směřovaly k ideálním termínům pro konání tohoto druhu akce. Byl víceméně potvrzen převládající čas akcí KAP KK: čtvrtek odpoledne po 13.00. Vhodná jsou také úterý. Výsledky je potřeba brát s rezervou, protože odpovědí nemáme reprezentativní množství. 
Podněty témata a lektory pro další „ředitelské“ akce:

o novela zákona o pedagogických pracovnících;
o jak pracovat s kolektivem zaměstnanců, jak vést porady, jak řešit konflikty...;
o dokumentace k bezpečnosti - návaznost na projekt Asociace bezpečná škola p. Sladkého;
o distanční výuka a využití aplikací;
o Michaela Veselá (návrh na lektorku);
o revize ŠVP - od 1. 9. 2022 se podle nich musí začít učit.


Zapsal/a: Richard Veleta
Revidoval/a: Eva Saligerová



Komentáře