Vážení účastníci kulatého stolu,
R. Veleta navrhl pro příspěvky informační strukturu – viz obrázek níže a pro inspiraci uvedl jeden z existujících přehledů cílů hospitací (dle Běleckého) – viz druhý obrázek.
Do sdílení zkušeností se přímým způsobem zapojilo svým 5 z přítomných ředitelů/ředitelé škol. Následující informace zaznamenáváme bez uvedení mluvčího, tematicky jsou shromážděny informace podobného typu.
- Většina mluvčích se ohlašuje na hospitaci předem.
- Jsou rozlišovány různé druhy hospitací – vyskytuje se např. podpůrná/monitorovací hospitace u učitelů, kteří nově nastoupili, což nemusí být nutně začínající učitelé. Hospitace pro zjištění stavu u učitelů, kde je signál o problémech, se vyskytují.
- Před hospitací si ŘŠ nechává od učitele zpracovat informaci o třídě, ke které bude hospitace.
- Společná reflexe bývá brzy, často do 2. dne.
- Funguje pomyslné rozdělení pedagogického sboru na části – rozdělení mezi ŘŠ a zástupce.
- ŘŠ má dnes na hospitace nedostatečný prostor, je to časově náročná aktivita, když se má dělat pořádně.
- V době distanční výuky probíhají hospitace také.
- Zmíněna i hospitace ředitele na pracovišti smluvního partnera, tj. v rámci odborné praxe, odborného výcviku.
- Hospitační činnost je na některých školách plánována prostřednictvím Plánu hospitací, vazba na kritéria ČŠI.
- Na určitý rok jsou ohlášeny priority hospitační činnosti, např. téma udržování kázně, téma aktivizace žáků.
- Vyskytují se i hospitace pouze v části vyučovací hodiny, např. úvodní části.
- Rada: Pokud máte prostor, „vnuťte“ se do hodiny, do které se ohlásila ČŠI.
- Vyskytuje se vyhodnocování hospitací na úrovni školy – např. důsledek – školení do sborovny od NPI.
Na konci kulatého stolu proběhla také diskuse o návazných vzdělávacích službách DVPP, o regionální nabídce a regionálních poskytovatelích DVPP – a to v souvislosti s hospitacemi.
Informace z vyhodnocení zpětné vazby od účastníků kulatého stolu:
Ve dnech následujících po kulatém stolu proběhlo online zjišťování zpětné vazby od účastníků.
Shrnutí:
- Návštěvnost kulatého stolu velmi dobrá – cca 12 ředitelů.
- Bohužel se nezapojili do diskuse a sdílení všichni; je to ale dáno také online formátem, který pro sdílení je méně vhodný a jistě některým účastníkům nevyhovuje.
- Volné komentáře většinou reflektovaly právě nižší ochotu některých účastníků se zapojit.
- Dodatečné otázky v dotazníku směřovaly k ideálním termínům pro konání tohoto druhu akce. Byl víceméně potvrzen převládající čas akcí KAP KK: čtvrtek odpoledne po 13.00. Vhodná jsou také úterý. Výsledky je potřeba brát s rezervou, protože odpovědí nemáme reprezentativní množství.
Podněty témata a lektory pro další „ředitelské“ akce:
o novela zákona o pedagogických pracovnících;
o jak pracovat s kolektivem zaměstnanců, jak vést porady, jak řešit konflikty...;
o dokumentace k bezpečnosti - návaznost na projekt Asociace bezpečná škola p. Sladkého;
o distanční výuka a využití aplikací;
o Michaela Veselá (návrh na lektorku);
o revize ŠVP - od 1. 9. 2022 se podle nich musí začít učit.
Zapsal/a: Richard Veleta
Revidoval/a: Eva Saligerová
Komentáře