Zápis a prezentace ze 4. setkání pracovního minitýmu č. 2 (5. 4. 2018)

 


Účastníci setkání minitýmu byli seznámeni s personálními změnami v projektu - změna na pozici věcného manažera projektu (Ing. Hana Čiháková, Ph.D.), nová odborná řešitelka pracovního minitýmu pro oblast matematická gramotnost (Mgr. Jaroslava Jelínková).

V úvodu všichni účastníci vyplnili dotazník, který zpracovala Mgr. Jaroslava Jelínková –stav, jaký je u nich v daných oblastech matematické gramotnosti v jejich škole.

Prezentace Mgr. Jaroslava Jelínková:

Dochází k potlačování frontální výuky, stále masivnější využívání projektové výuky, individualizace práce se žáky, výhoda využití aprobace pedagoga: matematika + ICT

Příklady metody výuky:

Projekt ze statistiky – propojení matematiky a statistiky – 9. třída

Žáci vyplní dotazník, je třeba ubezpečit žáky, že dotazník je anonymní.

účastníci dostali k dispozici ukázku dotazníku, při práci s dotazníkem je možné využití prostředí moodle.

Každý žák si vybere např. tři údaje, které statisticky zpracuje:

1) údaj matematický

2) práce s textem

3) absolutní a relativní četnost, využití kalkulátoru, práce v excelu, relativní a absolutní odkazy na buňky

4) výsledek – grafy, absolutní a relativní četnost, žáci si museli vybrat vhodnou formu grafu pro jednotlivé údaje


Předmět informatika - dvouhodinovka

Žáci pracují s tabulkou – údaje: třídy, žáci, výška žáků

Žáci za pomocí funkcí zjišťují počet žáků, aritmetický průměr, geometrický průměr, minimum, maximum, rozpětí, modus, medián,….dále žáci vytváří graf průměrných výšek žáků v jednotlivých třídách.

Námět na celodenní projekt

Žáci si udělají průzkum ve třídě kolik kdo platí za mobil, jak velkou má nohu, atd. Na základě zjištěných údajů udělají žáci prezentaci, ve které prezentují výstupy, ke kterým dospěli v dotazníkovém šetření


Odborná diskuse: 

  • Při řešení slovních úloh mají žáci problém pochopit zadání.
  • Problém je návaznost RVP ZŠ A SŠ – RVP ZŠ se několikrát měnilo, RVP SŠ v některých částech na ně nenavazuje, z RVP ZŠ některé části vypadly.
  • Problém s nástavbami na SOU  a učebními obory s maturitou – kdy se žáci mají připravit na maturity – na výuku je jen 1,5 roku, jsou zaměřeny na odbornost, není dostatek času na výuku matematiky, z matematiky je „jen“ test, z jazyků tři zkoušky, proto žáci volí často matematiku, pak maturitu nezvládnou, matematika je často volba z nouze, profilová zkouška z matematiky – je těžší než státní maturita.
  • Výstavba parku BMV –v souvislosti s touto výstavbou se zřejmě zvýší potřeba technicky vzdělávaných odborníků, jak mohou školy přispět k tomu, aby v kraji došlo ke zvýšení zájmu o studium technických oborů.
  • Jaké vyučovací metody či názorně-demonstrační pomůcky by bylo možno využít ve výuce matematiky, využití mobilů a notebooků při výuce.
  • Byly identifikovány např. tyto problémy: když si žák vybije mobil, nesmí si ho nabít ve škole (došlo by k porušení předpisů), diskuse k možnosti využití peněz z šablon na nákup chromebooků, nutnost mít ve škole silnou wifi. Je však potřeba využít toho, že žáci s mobilem umí a baví je to. Tablety – zkušenosti jsou dobré, využití v mnoha předmětech – pro ZŠ, pro SŠ – výběr už není tak velký.
  • RNDr. Jiří Widž, Exkurze – fakulta aplikovaných věd v Plzni,  nabízí 4 – 5 témat, ale jsou schopni připravit program na míru, centrum robotiky, aby pochopili, že matematika je všude, žáci se seznámí s prostředím, exkurze zdarma, je potřeba platit jen dopravu.
  • Je možné tuto akci provázat i s návštěvou Techmánie. 
  • Gymnázium Cheb – ke stému výročí (2012) probíhala výstava po učebnách – ukázky fyzikálních jevů (např. jak vznikají elektrické výboje, atd.), diskuse, zda lze zorganizovat podobnou aktivitu zaměřenou jen na matematickou gramotnost…
  • Počítač + chytrý telefon  - možnosti využití Kahoot, který obsahuje kvízy, možnost vytvářet i svoje kvízy. Velký zájem žáků, kteří jsou velmi soutěživí, vyvstávají však problémy s klimatem třídy (slabší či pomalejší žáci jsou znevýhodněni). 
  • web: http://www.cojsemvyzkousela.cz/ - web, na kterém jsou uveřejněny praktické zkušenosti s různými weby a aplikacemi.
  • Mgr. Milan Šatra, Aš – školitel, online programy.
  • GEOGEBRA - hodně používaný program, zdarma. Autoři nabízí možnost učitelům matematiky doplnit příklady, je nutno oslovit autory. Lze zde vytvářet materiály,  vyexportovat je jako pracovní list, atd.
  • On-line testy pro matematiku.
  • Test park.cz – spíše pro nižší gymnázium nebo ZŠ.
  • ZŠ Štenovice školní testy on-line.
  • ZŠ Dobřichovice – možno udělat printscreen, vytisknout a dát jako prověrku http://testy.nanic.cz/.
  • Testy VŠ – např. vysokeskoly.com.
  • Scio testy www.novamaturita.cz - testy z minulých ročníků – často mažou starší testy.
  • E-matematika - někdy placeno, cena je poměrně nízká cca 250 Kč/za celou sadu.
  • Youtube – Marek Valášek - vysvětlení matematických jevů zajímavou formou https://www.isibalo.com/.
  • Hádanky chytrák – hádanky a hlavolamy, IQ testy, atd…


Nápady na další pracovní skupiny:

exkurze pro učitele matematiky do Plzně

odborník na Hejného metodu

hry podporující matematickou gramotnost

využití mobilů při výuce

letní škola matematiky



Příloha: Powerpointová prezentace z jednání minitýmu (Mgr. Jaroslava Jelínková )


Komentáře