Zápis a prezentace z kulatého stolu Střední článek podpory škol – prezentace novinek (25. 3. 2021)


Kulatý stůl  Střední článek podpory škol – prezentace novinek se konal 25. 3. 2021 on-line. V úvodu R. Veleta představil kontext k tématu střední článek podpory (dále STČ): Od podzimu 2020 se KAP KK věnuje ve zvýšené míře i ředitelským/manažerským tématům. Proběhla několik setkání, zejména pro ředitele škol, na téma pedagogické vedení (leadership). Dnešní akce přímo navazuje na kulatý stůl Střední článek podpory v otázkách a odpovědích (listopad 2020). 

R. Veleta dále připomněl, že aktuálně probíhá výzkumné šetření Snímek týdne pracovních činností ředitelů středních škol v KK, analýza možností pro odbřemenění a pozval přítomné na 22. 4., kdy k výsledkům tohoto šetření proběhne kulatý stůl.

Dále R. Veleta uvedl základní informace o probíhající pilotáži středního článku pod MŠMT a shrnul základní informace ze zmíněného kulatého stolu ke STČ konaného v listopadu 2020.

Hlavní část programu – prezentace Mgr. Vladimíra Srba: Jak by měl v ČR fungovat systém vedení a podpory škol v územích, pokud má zlepšovat vzdělávací výsledky a wellbeing žáků a snižovat nerovnosti? (Střední článek vedení regionálního školství, 1. návrh k diskusi s partnery, únor 2021)

Hlavní body prezentace – více v příloze (ppt)

Členové autorské pracovní skupiny

Naše východiska

Důvody pro zlepšení systému

Jakou pomoc by ocenili ředitelé ZŠ? A od koho?

Jak to řeší nejlepší systémy: “vedení ze středu”

Kdo by měl být nositelem role středního článku v ČR?

Náš návrh: Školský okres

Jak se tam dostaneme?

Příloha 1: Předběžné odpovědi na některé náročné otázky

Příloha 2: Pracovní definice základních pojmů

V závěru prezentace proběhla cca 30 minutová diskuse s těmito tématy:

„Je třeba myslet na to, že střední školství je specifické, i z hlediska zřizování škol, je třeba zohlednit výraznou specifičnost odborného školství.“

„Pilotáž i provoz středního článku na poli odborného školství bude ovlivněna specifiky – výrazným zastoupením partnerů-zaměstnavatelů, duálními prvky. „

„Při definování školských okresů je potřeba brát v úvahu zalidněnost, např. v KK jsou některá místa velmi řídce zalidněná.„

„Je zde ještě varianta, že pedagogickou podporu bude vykonávat OŠMT směrem ke svým SŠ, případně zájemcům od jiných zřizovatelů.“

„Je otázka, jak se STČ vyladí s aktivitami KAPů, MAPů, s dlouhodobými záměry.“

„Velmi důležité je, aby hlavně stát začal s redukcí administrativy, to se týká i projektů.“

V závěru svého vystoupení V. Srb pozval účastníky k vyplnění dotazníku mapujícího názory účastníků na prezentovaný koncept, a to do úterý 30. 3. Přislíbil dodání anonymizovaných výsledků. 

R. Veleta uvedl, že s naplánovanou 2. verzí konceptu SČP (viz prezentace V. Srba) seznámí ředitele a OŠMT v průběhu června 2021. 

 

Zapsal: Richard Veleta

Prezentace Richard Veleta


Prezentace Vladimír Srb






Komentáře