Kulatý stůl Střední článek podpory škol – prezentace novinek se konal 25. 3. 2021 on-line. V úvodu R. Veleta představil kontext k tématu střední článek podpory (dále STČ): Od podzimu 2020 se KAP KK věnuje ve zvýšené míře i ředitelským/manažerským tématům. Proběhla několik setkání, zejména pro ředitele škol, na téma pedagogické vedení (leadership). Dnešní akce přímo navazuje na kulatý stůl Střední článek podpory v otázkách a odpovědích (listopad 2020).
R. Veleta dále připomněl, že aktuálně probíhá výzkumné šetření Snímek týdne pracovních činností ředitelů středních škol v KK, analýza možností pro odbřemenění a pozval přítomné na 22. 4., kdy k výsledkům tohoto šetření proběhne kulatý stůl.
Dále R. Veleta uvedl základní informace o probíhající pilotáži středního článku pod MŠMT a shrnul základní informace ze zmíněného kulatého stolu ke STČ konaného v listopadu 2020.
Hlavní část programu – prezentace Mgr. Vladimíra Srba: Jak by měl v ČR fungovat systém vedení a podpory škol v územích, pokud má zlepšovat vzdělávací výsledky a wellbeing žáků a snižovat nerovnosti? (Střední článek vedení regionálního školství, 1. návrh k diskusi s partnery, únor 2021)
Hlavní body prezentace – více v příloze (ppt)
• Členové autorské pracovní skupiny
• Naše východiska
• Důvody pro zlepšení systému
• Jakou pomoc by ocenili ředitelé ZŠ? A od koho?
• Jak to řeší nejlepší systémy: “vedení ze středu”
• Kdo by měl být nositelem role středního článku v ČR?
• Náš návrh: Školský okres
• Jak se tam dostaneme?
• Příloha 1: Předběžné odpovědi na některé náročné otázky
• Příloha 2: Pracovní definice základních pojmů
V závěru prezentace proběhla cca 30 minutová diskuse s těmito tématy:
• „Je třeba myslet na to, že střední školství je specifické, i z hlediska zřizování škol, je třeba zohlednit výraznou specifičnost odborného školství.“
• „Pilotáž i provoz středního článku na poli odborného školství bude ovlivněna specifiky – výrazným zastoupením partnerů-zaměstnavatelů, duálními prvky. „
• „Při definování školských okresů je potřeba brát v úvahu zalidněnost, např. v KK jsou některá místa velmi řídce zalidněná.„
• „Je zde ještě varianta, že pedagogickou podporu bude vykonávat OŠMT směrem ke svým SŠ, případně zájemcům od jiných zřizovatelů.“
• „Je otázka, jak se STČ vyladí s aktivitami KAPů, MAPů, s dlouhodobými záměry.“
• „Velmi důležité je, aby hlavně stát začal s redukcí administrativy, to se týká i projektů.“
V závěru svého vystoupení V. Srb pozval účastníky k vyplnění dotazníku mapujícího názory účastníků na prezentovaný koncept, a to do úterý 30. 3. Přislíbil dodání anonymizovaných výsledků.
R. Veleta uvedl, že s naplánovanou 2. verzí konceptu SČP (viz prezentace V. Srba) seznámí ředitele a OŠMT v průběhu června 2021.
Zapsal: Richard Veleta
Prezentace Richard Veleta
Komentáře