Zápis a prezentace z 11. setkání pracovního minitýmu č. 4 (30. 3. 2021)


Jednání PM4 se konalo dne 30. 3. 2021 od 13 hodin on-line na platformě MS Teams. Na začátku jednání Mgr. Jaroslav Čihák, věcný manažer projektu KAP KK, seznámil účastníky s dalšími aktivitami, které nás v projektu čekají, a také účastníkům ukázal některé informační zdroje, které by školám mohly pomoci při plnění stanovených cílů. 

V projektu budeme pokračovat v plnění cílů, které jsme si stanovili, do konce prosince 2021. Na konci roku už budeme zpracovávat evaluaci plnění cílů, ta musí být odevzdána do konce ledna 2022. Zároveň budeme připravovat nový projekt KAP III. Ten bychom měli začít realizovat v dubnu 2022. Dle postupů KAP III zde nebude zahrnuta intervence podpory celoživotního učení na školách, můžeme ji však promítnout do projektu jako průřezové téma. V implementačních projektech není celoživotní vzdělávání podporováno, proto je důležitý projekt UpSkilling, který se touto oblastí zabývá.

K plnění cílů intervence nám mohou pomoct různé informační zdroje. Jedním z nich je projekt P-KAP. V jeho rámci proběhl začátkem března webinář Gamifikace a vizualizace ve vzdělávání. Lektorem byl Tomáš Langer. Kdo neměl možnost se webináře zúčastnit on-line, tak se může podívat na záznam. Ten bude na stránkách NPI  umístěn v krátké době. Dále jsou na stránkách NPI umístěny dokumenty, jako je například manažerské shrnutí a podrobná SWOT analýza. 

Velmi zajímavou aktivitou je takzvaná Edusíť, která sdružuje odborníky v jednotlivých intervencích. Pokud by měl někdo zájem, je možné se stát členem skupiny na Linkedin, nebo se stát registrovaným odborníkem. 

Publikace NPI věnovaná organizaci webinářů se dá využít i v dalším vzdělávání. Dále lze na stránkách NPI nalézt informace o dění v celé Evropě, nebo ve Švédsku a Slovinsku

Velmi povedenou akcí byla Virtuální mezinárodní konference Moonshot, která se konala 23. 3. 2021. Odpoledne probíhal národní program. Konference byla tlumočená do češtiny. Je možné shlédnout záznam, který je dostupný na internetu

Na stránkách ministerstva školství lze nalézt informace k tomu jak v současné době realizovat rekvalifikační kurzy https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/22-3-2021-realizace-rekvalifikacnich-a-vzdelavacich-kurzu-a a zkoušky profesních kvalifikací NSK. Dalším zajímavým materiálem je i Usnesení o strategickém rámci evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy. Tento dokument byl přijat letos v únoru a je dostupný na webu ministerstva v češtině. 

Na platformě Epale byl realizován webinář zaměřený na to jak prodat kurz. Lektorkou byla Kamila Tišlerová, která působila v podnikové sféře v různých manažerských pozicích. 8. dubna se bude konat konference Jak koronavirová krize změnila situaci na trhu práce, zde je potřeba uhradit účastnický poplatek. Webináře z Epale, které už proběhly, jsou dostupné na Youtube

Dalším informačním zdrojem je portál dalšího vzdělávání v Karlovarském kraji. Zde mají školy možnost umísťovat svoje kurzy dalšího vzdělávání. Jen 6 škol z KK zde uveřejňuje své kurzy. V materiálu od paní Špačkové z krajské správy českého statistického úřadu v Karlových varech jsou zajímavé informace o nezaměstnanosti v Karlovarském kraji z 31. lednu letošního roku. Zajímavé je, že nejhůře je na tom s nezaměstnaností okres Sokolov a že došlo k významnému nárůstu nezaměstnanosti. Nejvíce postižení nezaměstnaností jsou lidé od 40 do 59 let. 

Ing. Bc. Markéta Šlechtová, MPA (KAP KK) - Expertní skupina pro rozvoj vzdělávací soustavy Karlovarského kraje informovala o práci skupiny, která přesahuje do oblasti rozvoje dalšího profesního vzdělávání na školách formou CŽU. Práce této skupiny je v souladu  naším cílem 3.A.1., ve kterém chceme snižovat předčasné odchody ze vzdělávacího systému bez ukončeného vzdělání.

Miroslava Dolejšová (NPI - Krajský koordinátor projektu UpSkilling), krajská koordinátorka projektu UpSkilling z NPI. Ve svém příspěvku nás seznámila s výsledky dotazníkového šetření u zaměstnavatelů v Karlovarském kraji po potřebných profesních kvalifikacích a aktivity projektu naplánované na rok 2021.

Mgr. Jana Belblová z ÚP ČR Krajská pobočka v Karlových Varech předala informace o současné situaci a výhledu do budoucnosti ve spojitosti s transformací kraje z pohledu ÚP. 

Na závěr setkání seznámil Mgr. Jaroslav Čihák s plněním intervence Rozvoj dalšího profesního vzdělávání na školách formou celoživotního učení. Podkladem byly výsledky krátkého dotazníku, ve kterém jsme žádali ředitele škol o vyplnění. Odpovědi jsme dostali od 18 škol. Pro plnění cílů mohou školy využívat výstupy projektu NPI Modernizace odborného vzdělávání. K dispozici jsou různé výstupy, které jsou využitelné ve školách.

V rámci cíle 3.A.1. chceme snižovat předčasné odchody ze vzdělávacího systému bez ukončeného vzdělání. K tomu by mohly být využity výstupy projektu Modernizace odborného vzdělávání, o kterém jsme mluvili na minulém setkání pracovního minitýmu. Reálně je využívají zatím dvě školy.

V projektu jsme se shodli na tom, že by bylo dobré upravovat školní vzdělávací programy tak, aby byly v souladu s profesními kvalifikacemi. Intenzivně se tomu věnuje projekt IKAP, ve kterém krajská hospodářská komora realizuje právě tuto část a postupně by mělo být upraveno 12 školních vzdělávacích programů. Čtyři školy uvedly, že svoje vzdělávací programy již upravilo. 

Cíl 3.A.3 plní 12 škol, které různými opatřeními motivují pedagogy, aby se stali lektory dalšího vzdělávání. Cíl 3.A.3 jsme chtěli podpořit i finančně, Krajský úřad vyčlenil prostředky. Ale ze strany škol o ně nebyl zájem.

Jak vyplývá z grafu, na všech školách byli pedagogové vzděláváni v nějakých kurzech. Možná že tomu napomohla i situace způsobená pandemií Covid 19, kdy mají pedagogové přeci jenom čas se účastnit různých webinářů.

Pokud chceme nabízet veřejnosti kurzy dalšího vzdělávání, tak bychom měli realizovat propagační akce. Pomoci by k tomu mohl webinář, který plánujeme na květen. Ve webináři bychom se měli naučit jak propagovat další vzdělávání on-line.


Přílohy:

Prezentace Mgr. Jaroslav Čihák (KAP KK)

Prezentace Miroslava Dolejšová (NPI)





Komentáře