Zápis a prezentace ze 7. setkání pracovního minitýmu č. 2 (9. 9. 2019)

 


Projednání a diskuze k návrhu Analýzy potřeb v území 2


Analýza potřeb území je v projektu KAP KK důležitou a nezbytnou podmínkou pro prioritizaci potřeb a následné zpracování Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Karlovarského kraje č. 2. Jednotlivé body setkání:


Kontext přípravy Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Karlovarského kraje

Vyhodnocení naplňování KAP 1 v KK

Představení pracovní verze Analýzy potřeb v území 2 s důrazem na téma Podpora polytechnického vzdělávání a matematická gramotnost

Odborná diskuse a závěry

V rámci pracovního minitýmu bylo představeno pojetí intervence a SWOT analýza zpracovaná v rámci projektu P - KAP. Dále byli účastníci seznámeni s metodikou a časovým harmonogramem tvorby KAP 2. V další části byli informováni o zdrojích, které byly využity pro tvorbu Analýzy potřeb území 2. 

V další části setkání byl prezentován dokument Vyhodnocení naplňování Krajského akčního plánu 1 v Karlovarském kraji, který byl součástí evaluační zprávy (vytvořeno k 30. 6. 2019). Účastníci minitýmu měli možnost se vyjádřit k jednotlivým bodům a doplnit své zkušenosti z realizace jednotlivých aktivit a plnění dílčích cílů.


V části Představení pracovní verze Analýzy potřeb v území 2 s důrazem na téma Podpora polytechnického vzdělávání a matematická gramotnost, byly postupně prodiskutovávány jednotlivé body SWOT analýzy, potřeby včetně opatření vedoucí k dosažení změny, které jednotliví účastníci setkání komentovali a připomínkovali. Připomínky a komentáře byly zaznamenávány rovnou do pracovního materiálu Analýza potřeb v území 2 na téma Podpora polytechnického vzdělávání a matematická gramotnost a budou do ní zapracovány.

V rámci diskuse byla panem ředitelem dr. Kočvarou zmíněna spolupráce s VŠ a s Jednotou českých matematiků a fyziků, Elixír do škol – podpora vyučování fyziky. 

Z diskuse vyplynulo i to, že školy, které byly zapojeny v projektu "Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Karlovarském kraji", reg. č. CZ.1.07/1.1.00/44.0004, považují aktivity, které v něm byly realizovány za užitečné a navrhují, aby se v nich s finanční podporou KK pokračovalo. Za užitečné bylo identifikována i navázání spolupráce fakultami připravujícími učitele. Účastníci diskutovali i potřebnost finanční podpory žáků, kteří se zúčastňují soutěží a dalších mimoškolních aktivit (SOČ, atd.) např. formou příspěvků na dopravu. Dále bylo doporučeno podporovat organizaci dlouhodobějších akcí podporujících matematickou gramotnost a výuku polytechniky žáků ve školním roce. Šlo by o obdobu letních škol pro pedagogy. Bylo zdůrazněno, že je nutné propagovat matematickou gramotnost a polytechnickou výuku formou různých akcí, jako je například rok matematiky, atd. 

K tomu, aby došlo k vyrovnání kvality škol navrhovali účastníci minitýmu dokončení optimalizace škol v kraji a cílenou podporu slabých škol (koučink vedení škol, podpora nákupu vybavení, atd.).

Kritický nedostatek pedagogů odborných předmětů v technických oborech/mat. by měl být dle účastníků setkání řešen mimo jiné náborovými příspěvky a zajištěním bytů pro nové pedagogy (spolupráce s obcemi), či půjčkami na bydlení.

Dalšími tématy, která byla v rámci setkání minitýmu diskutována byla možnost doplnit či zvýšit kvalifikaci nekvalifikovaných pedagogů. Zde dochází k vytváření umělých bariér ze strany VŠ, kdy je na pedagogických fakultách nutné studovat více oborů, nelze studovat jen jeden obor, pokud jej pedagog potřebuje doplnit. Také v některých oborech na některých vysokých školách je umožněno jen denní studium. Tyto skutečnosti znemožňují pedagogům, kteří by měli zájem, doplnit či zvýšit si kvalifikaci. 

Mezi slabými stránkami bylo identifikováno nevyužívání nabídky DVPP některými učiteli. Někdy dochází k tomu, že pedagogové nemají zájem o účast v DVPP, učitelé polytechnických předmětů nemají dostatečnou kvalifikaci pro výuku v cizích jazycích, znalosti některých pedagogických pracovníků jsou neaktuální. Jednou z bariér prohlubování či rozšiřování kvalifikace pedagogů formou DVPP je to, že pokud pedagog neodučí kvůli účasti na kurzu DVPP „nadúvazkové hodiny“, je mu krácen plat. Účastníci setkání navrhovali realizovat tato opatření: nastavit systém hodnocení a odměňování PP, který zohledňuje účast na DVPP, zvýšení kvality DVPP, využívání netradičních forem DVPP (tandemová výuka, stínování, …), uvolnit pedagogy na rok ze školy za účelem vzdělávání, atd.

Posílení matematické gramotnosti žáků na všech typech SŠ a VOŠ by pomohla dle účastníků setkání podpora nepovinných předmětů a volnočasových aktivit, aby byl čas na aplikaci znalostí do každodenního života. Školy by měly více využívat i nabídky ostatních stakeholderů (např. Hospodářská komora, Czechinvest, atd.).

Nedostatek nepedagogů - např. laboratorní technik, správce sítě, ICT technik apod. by mohl být ze strany zřizovatele řešen formou příspěvků na jejich platy.


Přílohy: 

Powerpointová prezentace Ing. Hana Čiháková, Ph.D.



Powerpointová prezentace Mgr. Jaroslava Jelínková.




Komentáře