Zápis z 10. setkání pracovního minitýmu č. 2 (14.10.2020)


Naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory polytechnického vzdělávání a matematické gramotnosti: monitoring realizace jednotlivých aktivit od zástupců škol.


Ing. Štěpánka Makoňová (odborný řešitel KAP KK, Gymnázium Sokolov a Krajské vzdělávací centrum) – plnění aktivit a činností je průběžně monitorováno (webové stránky škol, facebook, školský portál, komunikace se zástupci škol). Od ledna 2020 proběhlo mnoho aktivit např. v oblasti DVPP a spolupráce žáků SŠ a ZŠ. Obtížně lze zjišťovat  ostatní aktivity, jako stavební úpravy, nákup spotřebního materiálu, atd. Proto prosíme členy minitýmu a informace o plnění aktivit souvisejících s naplňováním intervence polytechniky a matematické gramotnosti. Konkrétně v Gymnáziu Sokolov je povinností vyučovat on-line 1 hodinu týdně (v případě 3 vyučovacích hodin týdně), na další 2 hodiny jsou zadávány studijní materiály a domácí úkoly. 

Mgr. Jana Volfová, Střední škola živnostenská Sokolov, p.o. – nejohroženější skupinou jsou žáci nástavbového dvouletého studia – v 1. ročníku nebyly odučeny 4 měsíce a nyní ve 2. ročníku je škola uzavřena a přitom se jedná o maturitní ročník. Žáci učňovských oborů pracují distančním způsobem aktivněji než na jaře. Sociálně slabým žáků byly zapůjčeny notebooky (smlouva o výpůjčce). On-line výuka probíhá prostřednictvím MS Teams.

Ing. Bc. Radka Stolariková, Ph.D., ředitelka SLŠ Žlutice, p.o. – při on-line výuce používají Google Classroom, problém bude s praktickou výukou žáků zejména současných 3. ročníků, kteří přišli o celou jarní sezónu v lese a nyní o podzimní. Tento výpadek je nenahraditelný, jedná se o náročné a nebezpečné činnosti – není jasné, jak bude řešeno. Nelze nahradit jak vzhledem k chybějícímu času, tak k přírodním podmínkám. Je škoda, že praktické činnosti byly zastaveny plošně a nebylo bráno v úvahu, že činnosti probíhají v lese a v malém počtu žáků, takže riziko nákazy je zde minimální. Problém je také s odbornými předměty ve 3. a 4. ročnících v maturitních oborech. Při on-line výuce jsou využívána alespoň videa.

Ing. Lenka Mansfeldová, KHK KK, vedoucí kanceláře Cheb, zástupkyně ředitele – aktivity IKAP2 podporující polytechnické vzdělávání - Podpora polytechniky na ZŠ (Soubor aktivit, jejichž cílem je podnícení zájmu žáků základních škol o polytechnické vzdělávání. Aktivity budou realizovány na ZŠ s rozšířenou výukou polytechniky, A/ Polytechnické kroužky na školách, B/ Polytechnické kempy, C/ Polytechnické soutěže. Aktivity byly zahájeny v září, bohužel musely být přerušeny kvůli koronavirové krizi. 

Aktivity CzechInvestu na podporu intervence 

Agentura CzechInvest provedla v rámci pasportizace podnikatelského prostředí velké šetření a sběr dat po celé České republice na úrovni obcí s pověřeným obecním úřadem. Výsledkem je souhrnná analýza, která definuje silná i slabá místa, rozvojový potenciál a konkurenční výhodu regionů z pohledu kvality podnikatelského prostředí a investiční atraktivity. Cílem pasportizace je tvorba relevantního podkladu pro strategické plánování rozvoje obcí, lokalizaci vhodných firem a investic nebo sdílení příkladů dobré praxe. Zatím poslední takové šetření proběhlo na přelomu loňského a letošního roku na úrovni obcí s pověřeným obecním úřadem. Přehledné souhrny ukazatelů definujících podnikatelské prostředí. Ty jsou složené ze statistických a socioekonomických dat v kombinaci s vlastními analýzami ze všech obcí s pověřeným obecním úřadem. Část výstupů je zveřejněna na: https://www.czechinvest.org/Pasport-podnikatelskeho-prostredi

Profil potřeb firem, který poskytuje informace o potřebách firem napříč Českou republikou v oblasti technické a sociální infrastruktury, kvalifikované pracovní síly, aktivitách v oblasti výzkumu a vývoje nebo o spolupráci s místní samosprávou je umístěn na adrese:
http://www.czechinvest.org/cz/Studie/Pripadove-studie/FaceUp-com

Tři brněnští gymnazisté vytvořili webovou a mobilní aplikaci, která umožňuje odhalit šikanu a zároveň pomoci s jejím řešením. S CzechInvestem představili svůj produkt v Singapuru a Dubaji, kde získali kontakty pro expanzi do jihovýchodní Asie, severní Afriky a na Arabský poloostrov. Produkt startupu už využívá přes tři tisíce pedagogů z více než 1 800 škol po celém světě. Aplikace FaceUp.com obdržela za tři roky, kdy je na trhu, přes 5 800 upozornění. 

Odborná diskuse na aktuální témata: 

  • on-line zdroje vhodné pro podporu rozvoje polytechnického vzdělávání a matematické gramotnosti

Videa NPI ČR z webinářů – pro tuto intervenci jsou vhodná např. videa STEM budoucnosti (inspirace a sdílení zkušeností), Přírodovědný pokus na dálku a přesto naživo se systémem PASCO Scientific, Matematika online: využití MS Teams a MS Forms, Polytechnické vzdělávání (část 1), Polytechnické vzdělávání (část 2), Rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti v rámci projektu P-KAP (2. část) - Matematická gramotnost, Rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti v rámci projektu P-KAP (3. část) - ČG a MG v ŠAP, Aktivity IKAP v rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti na SOŠ a SOU – zkušenosti a inspirace.

Proč rozvíjet na školách matematickou gramotnost? Možná vám odpoví i zajímavý je článek Dezinformacím o koronaviru věří lidé s nízkou matematickou gramotností, zjistili vědci.

Rezortní projekt NPI ČR Podpora výuky matematiky na základních a středních školách podporuje a motivuje učitele při propojování matematiky průřezově do mnoha předmětů. Učitelé dostanou metodickou podporu při prohlubování didaktických kompetencí s ohledem na Standardy pro základní vzdělávání vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace se zaměřením na mezipředmětové vztahy. Na každém krajském pracovišti NPI ČR budou učitelům ZŠ i SŠ nabídnuty dva semináře Matematika pro život – základní školy a Matematika pro život – střední školy, které volně navazují na stejnojmenné semináře z let 2016 - 2018 a jsou zaměřeny na problematiku rozvoje matematické gramotnosti na základních i středních školách a jejího využití v praktickém životě. V seminářích je vhodně propojen obecný kontext řešení dané problematiky  s ukázkami dalších aktivit pro žáky, které byly ověřeny přímo v prostředí škol. Účastníkům bude dán prostor pro jejich samostatnou i skupinovou práci.

ELEKTRONICKÁ PŘÍRUČKA DIGITÁLNÍCH VÝUKOVÝCH OBJEKTŮ DOMINO (2011─2019) - jedinečná databáze, ve které naleznete více než 1000 digitálních učebních materiálů (DUM).

Metodická příručka pro práci s komplexními úlohami / žákovskými projekty VE VÝUCE MATEMATIKY NA STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOLÁCH. Metodická příručka, která vznikla v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV). Cílem této metodické příručky je nastínit možné přístupy k realizaci řešení komplexních úloh formou žákovských projektů a na konkrétních příkladech ukázat jejich realizaci na SOŠ a podělit se o zkušenosti s jejich realizací. Kromě vzorových řešených komplexních úloh nabízí i další náměty žákovských projektů a zdroje řešených úloh propojujících matematiku a různé obory středního odborného vzdělávání, které lze využít ve výuce.

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného  vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. 

Metodická příručka, která vznikla v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV). Řešení komplexních, neznámých a nerutinních problémů (CUN – complex, unfamiliar and non-routine problems) musí být základním kamenem efektivního matematického vzdělávání pro 21. století.

Metodická příručka, která se pokouší na ukázkových příkladech ukázat, jak řešit příklady z matematiky se žáky učebních oborů kategorie E. Je součástí materiálů, které vznikly v projektu Modernizace odborného vzdělávání k podpoře výuky matematiky na středních odborných školách. Současně s příručkou je k dispozici i sbírka vhodných příkladů k procvičování. Příručka je rozdělena na dvě části.

proč dochází předčasným odchodům v oblasti intervence polytechnického vzdělávání a matematické gramotnosti (neúspěch u maturitní zkoušky)? Metody prevence školního neúspěchu v průběhu studia i u závěrečných zkoušek.


Předčasné odchody jsou nejčastější v prvním roce studia, a to z důvodu jeho náročnosti (gymnázia a konzervatoře). Na ostatních typech škol dochází k předčasným odchodům poměrně častěji, důvodem je však spíše špatná volba oboru, resp. chybná náborová strategie než vzdělávací nároky. Důvodem předčasných odchodů z oborů polytechnického zaměření je často kvalita poskytovaného vzdělávacího procesu a s tím úzce související klima školy. Problematickou kvalitu poskytovaného vzdělávání způsobuje zastaralé, chybějící nebo jinak nevhodné materiálně technické vybavení školy, nízká atraktivita výuky, nevhodné vzdělávací metody a strategie výuky, nízká úroveň znalostí a odborných dovedností pedagogického sboru. Na klima školy má vliv také nefunkční pedagogicko-poradenská síť.

Různé – přehled informativních zdrojů, aj.

Věra Sekyrová, IPRÚ  - Magistrát města KV – osobní zkušenosti s výukou z pohledu rodiče (chybí kontakt se školou, náročnost on-line výuky), zkušenosti z provozu Magistrátu KV.

Ing. Štěpánka Makoňová - odborný řešitel KAP KK, Gymnázium Sokolov a Krajské vzdělávací centrum – problém s tím, že žáci ztrácí návyk chodit do školy, nejohroženější skupinou se jeví žáci nyní posledních ročníků, kteří se nyní připravují na maturitu/závěrečnou zkoušku. Nabídka kurzů KVC Sokolov – říjnové kurzy jsou nyní rušeny. Jsou plánovány kurzy na listopad (Příklady dobré praxe v matematice 2 – termín bude upřesněn nebo Odborný seminář a exkurze ve společnosti MCAE Centrum 3D digitálních technologií – nyní plánováno na 12.11). Realizace kurzů bude upřesněna na stránkách KVC Sokolov podle aktuální situace ohledně Covid 19.

Mgr. Hana Střechová – odborný garant PKAP - webinář Distanční vzdělávání – druhé kolo, tak jak na to?, 15.10.20 od 14 do 16 hod. Webinář je již obsazen, ale bude k dispozici záznam na Youtube. Jsou plánovány další webináře. Nabídka bude rozeslána ředitelům škol. Kdo bude mít zájem o členství ve skupinách PKAP na platformě Linkedin, kontaktujte prosím Mgr. Hanu Střechovou (hana.strechova@npicr.cz). 

Ing. Hana Čiháková, Ph.D. – věcný manažer KAP KK:

Noc vědců (https://nocvedcu.cz/o-akci) se bude konat 27. 11. 2020 i v Karlových Varech., akce oživující v jeden večer stovky vědeckých budov, do kterých se běžný smrtelník nedostane. Návštěvníci proplouvají laboratořemi, přednáškovými místnostmi, vybuchujícími experimenty a jdou do hloubky aktuálních témat. Děti, dospělí, senioři, každý zapálený pro vědu je vítaný. Setkejte se s našimi vědci a oni už vás naučí vědu milovat.

NPI ČR – kurzy DVPP - Rozvoj kombinatorického myšlení řešením úloh. Webinář 02. listopadu 2020, 17.00 - 18.00. Kombinatorické myšlení se prolíná celým životem, od výběru optimálních možností při rozhodování, až po hazardní hry. Prostřednictvím řešení úloh bude ukázána možnost logické výstavby základů kombinatoriky bez nutnosti znalosti pojmů a vzorců. Na základě pravidla součinu a součtu bude rozvíjena problematika variací a kombinací - včetně podmínek - tak, aby problematice porozuměli i méně nadaní žáci. Webinář je určen učitelům SŠ a učitelům 2. stupně ZŠ.

Komentáře