Shrnutí dodatečné zpětné vazby na studii Týdenní snímek pracovních činností ředitelů středních škol v Karlovarském kraji (dodatek ke Studii)
Kontext:
22. 4. 2021 uspořádal realizační tým projektu KAP KK online kulatý stůl, na kterém představil výsledky výzkumného šetření, závěry a doporučení shrnutá ve studii Týdenní snímek pracovních činností ředitelů středních škol v Karlovarském kraji. V závěru kulatého stolu požádal Richard Veleta přítomné o dodatečnou, verifikační zpětnou vazbu na Studii, s možností zaslání do 15. 5. 2021.
Realizačnímu týmu byly doručeny tři zpětné vazby. Dva ředitelé, kteří se dotazníkového šetření neúčastnili, sdělili, že výsledky prakticky odpovídají tomu, co by v dotazníku jako ředitelé také uvedli.
Třetí zpětná vazba byla rozsáhlejší a byla zaslána Karlovarským inspektorátem ČŠI:
„Závěry studie většinově korespondují se zkušenostmi a poznatky, které ČŠI získává při výkonu inspekční činnosti ve středních školách zřizovaných Karlovarským krajem. V souvislosti s doporučeními a návrhy na opatření uvedenými ve studii doporučuje ČŠI ředitelům škol, aby vyhledávali možnosti a příležitosti k tzv. odbřemeňování v oblasti administrativního zatížení i uvnitř škol a využívali např. tyto postupy:
• efektivní vedení školní matriky, třídních knih a další dokumentace v elektronické podobě,
• účelné delegování kompetencí a pravomocí uvnitř školy (např. kompetence předmětových komisí a dalších metodických orgánů, kompetence zástupců ředitelů a dalších vedoucích pracovníků),
• zvýšení podílu osobní komunikace s aktéry vzdělávání na úkor e-mailové a listinné komunikace.
Příkladem osvědčené praxe je postup, kdy ředitel školy deleguje veškeré činnosti spojené s tvorbou a administrací ŠVP na školního koordinátora ŠVP, ředitel dokument ŠVP tedy primárně netvoří, o jeho vydání, změnách a úpravách rozhoduje a zodpovídá za jeho realizaci na odborné pedagogické úrovni. Tyto procesy jsou však významnou součástí pedagogického vedení a řízení školy, nikoli administrativním zatížením.
ČŠI spatřuje výraznou příležitost k pozitivním změnám právě v oblasti pedagogického vedení, neboť z dostupných dat o kvalitě vzdělávání ve středních školách v našem kraji v porovnání se souhrnem středních škol v ČR je zřejmé, že pedagogické vedení patří ve středních školách v Karlovarském kraji k oblastem hodnoceným ve vyšší míře jako oblast vyžadující zlepšení.
Karlovarský kraj jako zřizovatel středních škol má v systému ČŠI InspIS DATA zpřístupněny výsledky kriteriálního hodnocení kvality vzdělávání ve středních školách v kraji včetně porovnání se školami v České republice. Zřizovatel tak může vnímat kvalitu každé školy, ve které byla vykonána hodnotící inspekční činnost, v kontextu dalších škol. Výsledky ve stejné podobě má vždy po ukončení inspekční činnosti a po uplynutí zákonných lhůt každá škola. V této souvislosti odkazujeme na dokument Kvalitní škola, tj. na veřejná kritéria, podle kterých ČŠI kvalitu školy hodnotí: Česká školní inspekce ČR - Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2020/2021 (csicr.cz).“
Zapracoval: Richard Veleta
Komentáře