Zápis a prezentace ze 7. setkání pracovního minitýmu č. 3 (13. 2. 2019)

 



Obsah: 


1. možnosti vzdělávání a pozice instruktora v rámci praktického vyučování - Mgr. Martina Kaňáková (NUV Praha), 

2. příklad z praxe – střední odborná škola + instruktor z firmy (Makro), 

3. Závěrečné zkoušky a firma - příklad SŠ z praxe, jak zapojit firmu do praktické závěrečné zkoušky popř. profilové části maturitní zkoušky, 

4. Odborná diskuse, závěry, 

5. Náměty na další setkání. 



PaedDr. Vladimíra Štrynclová – shrnutí zkušeností z témat z minulého setkání minitýmu a plnění jednotlivých intervencí, podávání projektů na tzv. Šablony II, Mgr. Stanislav Jambor – projekty musí projít radou a zastupitelstvem. Mgr. Kaňáková – možnost využití šablony Vzájemná spolupráce na aktualizaci ŠAPu nebo úpravy ŠVP – vhodné pro motivaci pedagogů. 


2. Mgr. Martina Kaňáková, NÚV, pozice instruktora v rámci praktického vyučování – kdo je instruktor praktického vyučování (ukotvení v Doporučení MŠMT a ve vyhlášce 13/2005 Sb) - příklad povinností školy, firem, možnosti daňových úlev pro zaměstnavatele, atd. a jaké jsou možnosti vzdělávání instruktorů – projekt Pospolu – vznikl návrh PK NSK Instruktor u poskytovatele praktického vyučování (schválena 2017, 4 autorizované osoby) a také vytvořen vzdělávací kurz pro instruktory (40 hodin) – zkušenosti z realizace, od roku 2015 nabízí NÚV proškolení lektorů kurzu pro instruktory (8 hodin), příklady realizace kurzu Beroun (exkurzní den neprobíhá ve firmě ale ve školních dílnách), Č. Budějovice (certifikáty pro instruktory, dělení kurzu do více hodin), Praha (instruktážní video) i z Jihočeského kraje – Jihočeská hospodářská komora, obnovení zaniklého učebního oboru Výrobce textilií – výuka probíhá pouze ve firmách a žáky vedou právě instruktoři, plánovaná novela zákona o pedagogických pracovnících – jednou z možností o které se hovoří je možnost zaměstnat pracovníky firem ve školství bez pedagogického vzdělání na pozici učitel OV. Více podrobností – viz prezentace Mgr. Kaňáková. 


3. Odborná diskuse – zkušenosti jednotlivých škol s pozicí instruktora, pozice koordinátora spolupráce školy a firmy, zkušenosti s čerpáním daňových úlev – kontrola finančního úřadu- vše je ve firmě potřeba řádně dokládat (žákohodiny - třídní kniha), přístup instruktorů do on-line systému školy, škola, která si udělala sama vzdělávací program pro instruktory – problémy s uvolňováním zaměstnanců, zkušenosti z jednotlivých škol – jak pracují instruktoři ve firmách, specifika jednotlivých oborů, zkušenosti z praxe, účast na poradách ve škole. 


4. PaedDr. Vladimíra Štrynclová, závěrečné zkoušky – informace na webových stránkách NÚV, informace o soutěži vyhlašované NÚV a HKČR k Samostatné odborné práci (SOP) - pokud jí školy mají v JZZ a ocenění pro tři nejlepší žáky, které předává HK ČR. Pouze 1/5 oborů má praktickou část ve firmě. Více prezentace dr. Štrynclová. 



Odborná diskuse - jednotné zadání závěrečných zkoušek NÚV, zkušenosti z realizace zkoušek – pozitivní i negativní, inkluze – problémy s neobsazování oborů E, žáci s mentálním postižením se hlásí na obory H, nezvládají pak závěrečnou zkoušku, chybí zařízení potřebná pro tyto žáky, žáci, kteří absolvují praxi v chráněné dílně, získají stejný výuční list jako žáci, kteří absolvují praxi ve firmách, atd. Vyšší náklady při realizaci JZZ ve firmě, problém s praktickou realizací JZZ v oborech, kdy díky práci na reálné zakázce nelze danou situaci předem vybrat- např. autoservisy, službové obory. Problémy s produktivní prací. 


Přílohy:

 


Komentáře