Obsah:
- Naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů v době uzavřených škol kvůli pandemii Covid 19
- Jak se učitelé středních škol v Karlovarském kraji vyrovnávají s výukou na dálku? Mají dostatečnou podporu vedení škol a kraje, případně MŠMT?
- Jaké postupy a nástroje používají vyučující pro vzdělávání na dálku?
- Jak poskytují žákům zpětnou vazbu při online výuce?
- Jaká jsou pozitiva a negativa výuky na dálku?
- Jaké jsou důsledky zavřených škol v době pandemie na realizaci závěrečných zkoušek a maturit?
- Jak jsou naplňovány cíle KAP 2 v oblasti Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů?
- Probíhá spolupráce škol a sociálních partnerů v době pandemie?
- Jak jsou řešeny praxe a odborný výcvik?
- Odborná diskuse.
Výstupy z on-line setkání:
Zkušenosti zástupce Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje (Ing. Barbora Volfová)
- v době pandemie probíhala příprava projektu IKAP II, videosetkání s firmami, byla dojednána spolupráce firem a škol v tomto projektu;
- jsou plánována setkání s konkrétními školami, snahou je propojit školy a firmy a podpořit prvky duálního systému a úpravu ŠVP;
- digitalizace a zejména on-line setkání se osvědčily a budou využívány i do budoucna;
- proběhlo setkání se školami s tématikou podpory polytechniky;
- realizace projektu „Ze školy odpovědně na trh práce II“ (studenty posledních ročníků středních a vysokých škol a absolventy připravuje na vstup na trh práce pro potřeby místních zaměstnavatelů v Karlovarském kraji prostřednictvím řady aktivit, jako jsou motivační workshopy, krátkodobá praktika a stáže u zaměstnavatelů, odborné kurzy, veletrhy pracovních příležitostí a náborové dny na školách) je kvůli pandemii velmi problematická;
- lze předpokládat, že na výrobní odvětví dolehne krize se zpožděním a tyto firmy nebudou mít šanci získat státní podporu, momentálně se ocitá ve velké krizi hlavně cestovní ruch a lázeňství.
Zkušenosti zástupce NPI ČR Karlovy Vary (Mgr. Věra Mühlheimová)
- kurzy, které byly před pandemií zahájeny, byly dokončeny on-line formou a účastníci tak měli možnost získat i certifikáty a osvědčení o účasti;
- problémy vznikaly u dokončování kurzů, jejichž součástí byly stáže a pedagogické praxe;
- v době pandemie byla realizace kurzů utlumena;
- v současné době jsou plánovány prezenční kurzy na podzim 2020.
Informace z projektu P-KAP, NPI ČR (Mgr. Hana Střechová)
- informace o nových publikacích a možnostech jejich využití v projektu KAP KK a v činnosti SŠ;
- proběhla realizace webinářů – dostupné na stránkách projektu;
- doporučeno sledovat stránky projektu i NPI ČR - http://www.nuv.cz/p-kap .
Zkušenosti zástupce ISŠTE Sokolov, p. o. (Pavel Hoza)
- v důsledku uzavření škol byla přerušena odborná praxe u zaměstnavatelů;
- i v době pandemie jsou firmy v kontaktu s žáky jednotlivých oborů, v některých případech došlo k oslovení žáků a nabídkám brigád pro žáky;
- k úpravám ŠVP dochází postupně, proběhlo několik schůzek se zaměstnavateli;
- škola je stále v kontaktu se zaměstnavateli, minulý týden proběhla schůzka se zástupci O-I Manufacturing Czech Republic, a.s., Nové Sedlo, kteří mají zájem navázat širší spolupráci v oblasti odborné praxe pro žáky učňovských oborů stroj. mechanik, obráběč, elektrikář;
- proběhlo jednání se zástupci firmy ept connector s.r.o., Úžlabí 868, 357 09 Habartov ohledně praxe s cílem posílení počtu žáků pro příští školní rok – v letošním roce probíhala praxe 4 žáků u této firmy;
- je zajištěna praktická ZZ pro žáky 3. ročníku (18 žáků) dle harmonogramu zkoušek u autoservisů Karlovarského kraje (Cheb/Sokolov/K. Vary).
Zkušenosti paní ředitelky Střední uměleckoprůmyslové školy Karlovy Vary, příspěvková organizace (Ing. Bc. Markéta Šlechtová, MPA)
- online výuka je realizována přes MS Teams, případně i jiné možnosti, online výuka je realizována od 12. 3. 2020;
- on-line výuka bude využívána doplňkově i do budoucna, např. při zadávání úkolů, prezentací apod. (prezentace zůstávají na cloudu);
- on-line probíhala i pedagogická rada;
- došlo k omezení komunikace se zaměstnavateli vzhledem k probíhající pandemii, současně byly pozastaveny i praxe u firem;
- za normálních podmínek probíhá praxe duálně, je plně v režii firem, změny v dohodách o praxi žáků jsou komunikovány i během pandemie;
- praktické zkoušky budou realizovány u většiny spolupracujících firem, výjimkou jsou pouze ty, u kterých došlo k ukončení činnosti;
- problémem je ¼ roku výpadku praktické výuky, toto bude nutné řešit centrálně (nenaplnění ŠVP).
Zkušenosti zástupce Svazu průmyslu a dopravy ČR (Michal Lehký, regionální manažer pro Plzeňský, Jihočeský a Karlovarský kraj)
- firmy v tuto chvíli primárně řeší, aby jim nebyly uzavřeny provozy v důsledku nákazy, a dále řeší útlum poptávek, jde o boj o přežití firem, ostatní aktivity jsou v útlumu;
- jednání se zástupci ÚP – meziměsíční nárůst nezaměstnanosti je 50%;
- žádali na tripartitě o prodloužení Antiviru minimálně do konce srpna, žádost ale nebyla přijata.
Závěry:
- došlo k intenzivnímu využívání on-line nástrojů, využití těchto nástrojů bude pokračovat i dál v rámci prezenční výuky;
- je nezbytné, aby ve škole byl nastaven jednotný systém komunikace učitel – žák a učitel – rodič;
- je třeba využívat co nejjednodušší nástroje a systémy on-line komunikace;
- spolupráce s firmami byla v důsledku pandemie utlumena, ale firmy mají velký zájem na spolupráci, nyní dochází k pokračování spolupráce při realizaci závěrečných zkoušek a praktických částí maturitních zkoušek;
- otázkou je, kolik firem ukončí svou činnost v důsledku ekonomické krize a dalších důsledků pandemie;
- problémem je ¼ roku výpadku praktické výuky, toto bude nutné řešit centrálně (nenaplnění ŠVP);
- odborná diskuse o zrušení povinné maturity z matematiky – všichni účastníci se shodli, že je chybou zrušení této zkoušky. Výuku matematiky na školách je potřeba posílit.
Dokumenty diskutované na on-line setkání:
- Powerpointová prezentace Ing. Hana Čiháková, Ph.D.
- Přehled témat, která byla diskutována na on-line setkání.
- ČŠI - Tematická zpráva - Vzdělávání na dálku v ZŠ a SŠ
- Česká školní inspekce zveřejnila dne 7. 5. 2020 tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem mimořádného šetření k problematice vzdělávání na dálku na základních a středních školách v době pandemie COVID-19. Ke stažení: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf.
- Edukační laboratoř - Zpětná vazba při online výuce
- Podávat zpětnou vazbu je velmi náročné, zejména při on-line výuce. Pracovníci Edukační laboratoře definovali doporučení, která učitelům s hodnocením pomohou. Ke stažení: https://www.edukacnilaborator.cz/wp-content/uploads/2020/03/Infografika-ZV.pdf.
- NPI ČR – Předčasné odchody ze vzdělávání ve vztahu k oblastem intervence KAP
- V rámci P-KAP byl vytvořen materiál věnovaný tématu předčasných odchodů ze vzdělávání a příklady z praxe, a to ve vazbě na jednotlivé oblasti intervence krajského akčního plánování. Téma předčasných odchodů ze vzdělávání bylo zařazeno jako téma mezi oblasti intervence krajského akčního plánování v souvislosti s revizí Postupů KAP ministerstvem školství v červenci roku 2018. Ke stažení: http://www.nuv.cz/uploads/P_KAP/ke_stazeni/Predcasne_odchody.pdf.
- NPI ČR - Konkrétní příklady aktivit a podaktivit projektů IKAP I
- Materiál je metodickou podporou navazující na výzvu Implementace krajských akčních plánů II vyhlášenou v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Odborní garanti projektu Podpora krajského akčního plánování popsali konkrétní příklady aktivit a podaktivit, které mohou realizační týmy zařadit do projektů IKAP II. Příklady v sobě snoubí zkušenosti z probíhající realizace IKAP I v krajích a know-how garanta příslušného tématu. Ke stažení: http://www.nuv.cz/uploads/P_KAP/ke_stazeni/Predcasne_odchody.pdf.
Přílohy:
Komentáře