Zápis a prezentace z 10. setkání pracovního minitýmu č. 3 (12. 5. 2020)


Obsah:

  • Naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů v době uzavřených škol kvůli pandemii Covid 19
  • Jak se učitelé středních škol v Karlovarském kraji vyrovnávají s výukou na dálku? Mají dostatečnou podporu vedení škol a kraje, případně MŠMT?
  • Jaké postupy a nástroje používají vyučující pro vzdělávání na dálku?
  • Jak poskytují žákům zpětnou vazbu při online výuce?
  • Jaká jsou pozitiva a negativa výuky na dálku?
  • Jaké jsou důsledky zavřených škol v době pandemie na realizaci závěrečných zkoušek a maturit?
  • Jak jsou naplňovány cíle KAP 2 v oblasti Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů?
  • Probíhá spolupráce škol a sociálních partnerů v době pandemie?
  • Jak jsou řešeny praxe a odborný výcvik?
  • Odborná diskuse.

Výstupy z on-line setkání:

Zkušenosti zástupce Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje (Ing. Barbora Volfová)

  • v době pandemie probíhala příprava projektu IKAP II, videosetkání s firmami, byla dojednána spolupráce firem a škol v tomto projektu;
  • jsou plánována setkání s konkrétními školami, snahou je propojit školy a firmy a podpořit prvky duálního systému a úpravu ŠVP;
  • digitalizace a zejména on-line setkání se osvědčily a budou využívány i do budoucna;
  • proběhlo setkání se školami s tématikou podpory polytechniky;
  • realizace projektu „Ze školy odpovědně na trh práce II“ (studenty posledních ročníků středních a vysokých škol a absolventy připravuje na vstup na trh práce pro potřeby místních zaměstnavatelů v Karlovarském kraji prostřednictvím řady aktivit, jako jsou motivační workshopy, krátkodobá praktika a stáže u zaměstnavatelů, odborné kurzy, veletrhy pracovních příležitostí a náborové dny na školách) je kvůli pandemii velmi problematická;
  • lze předpokládat, že na výrobní odvětví dolehne krize se zpožděním a tyto firmy nebudou mít šanci získat státní podporu, momentálně se ocitá ve velké krizi hlavně cestovní ruch a lázeňství.

Zkušenosti zástupce NPI ČR Karlovy Vary (Mgr. Věra Mühlheimová)

  • kurzy, které byly před pandemií zahájeny, byly dokončeny on-line formou a účastníci tak měli možnost získat i certifikáty a osvědčení o účasti;
  • problémy vznikaly u dokončování kurzů, jejichž součástí byly stáže a pedagogické praxe;
  • v době pandemie byla realizace kurzů utlumena;
  • v současné době jsou plánovány prezenční kurzy na podzim 2020.

Informace z projektu P-KAP, NPI ČR (Mgr. Hana Střechová)

  • informace o nových publikacích a možnostech jejich využití v projektu KAP KK a v činnosti SŠ;
  • proběhla realizace webinářů – dostupné na stránkách projektu;
  • doporučeno sledovat stránky projektu i NPI ČR - http://www.nuv.cz/p-kap .

Zkušenosti zástupce ISŠTE Sokolov, p. o. (Pavel Hoza)

  • v důsledku uzavření škol byla přerušena odborná praxe u zaměstnavatelů;
  • i v době pandemie jsou firmy v kontaktu s žáky jednotlivých oborů, v některých případech došlo k oslovení žáků a nabídkám brigád pro žáky;
  • k úpravám ŠVP dochází postupně, proběhlo několik schůzek se zaměstnavateli;
  • škola je stále v kontaktu se zaměstnavateli, minulý týden proběhla schůzka se zástupci O-I Manufacturing Czech Republic, a.s., Nové Sedlo, kteří mají zájem navázat širší spolupráci v oblasti odborné praxe pro žáky učňovských oborů stroj. mechanik, obráběč, elektrikář;
  • proběhlo jednání se zástupci firmy ept connector s.r.o., Úžlabí 868, 357 09 Habartov ohledně praxe s cílem posílení počtu žáků pro příští školní rok – v letošním roce probíhala praxe 4 žáků u této firmy;
  • je zajištěna praktická ZZ pro žáky 3. ročníku (18 žáků) dle harmonogramu zkoušek u autoservisů Karlovarského kraje (Cheb/Sokolov/K. Vary).

Zkušenosti paní ředitelky Střední uměleckoprůmyslové školy Karlovy Vary, příspěvková organizace (Ing. Bc. Markéta Šlechtová, MPA)

  • online výuka je realizována přes MS Teams, případně i jiné možnosti, online výuka je realizována od 12. 3. 2020;
  • on-line výuka bude využívána doplňkově i do budoucna, např. při zadávání úkolů, prezentací apod. (prezentace zůstávají na cloudu);
  • on-line probíhala i pedagogická rada;
  • došlo k omezení komunikace se zaměstnavateli vzhledem k probíhající pandemii, současně byly pozastaveny i praxe u firem;
  • za normálních podmínek probíhá praxe duálně, je plně v režii firem, změny v dohodách o praxi žáků jsou komunikovány i během pandemie;
  • praktické zkoušky budou realizovány u většiny spolupracujících firem, výjimkou jsou pouze ty, u kterých došlo k ukončení činnosti;
  • problémem je ¼ roku výpadku praktické výuky, toto bude nutné řešit centrálně (nenaplnění ŠVP).

Zkušenosti zástupce Svazu průmyslu a dopravy ČR (Michal Lehký, regionální manažer pro Plzeňský, Jihočeský a Karlovarský kraj)

  • firmy v tuto chvíli primárně řeší, aby jim nebyly uzavřeny provozy v důsledku nákazy, a dále řeší útlum poptávek, jde o boj o přežití firem, ostatní aktivity jsou v útlumu;
  • jednání se zástupci ÚP – meziměsíční nárůst nezaměstnanosti je 50%;
  • žádali na tripartitě o prodloužení Antiviru minimálně do konce srpna, žádost ale nebyla přijata.

Závěry:

  • došlo k intenzivnímu využívání on-line nástrojů, využití těchto nástrojů bude pokračovat i dál v rámci prezenční výuky;
  • je nezbytné, aby ve škole byl nastaven jednotný systém komunikace učitel – žák a učitel – rodič;
  • je třeba využívat co nejjednodušší nástroje a systémy on-line komunikace;
  • spolupráce s firmami byla v důsledku pandemie utlumena, ale firmy mají velký zájem na spolupráci, nyní dochází k pokračování spolupráce při realizaci závěrečných zkoušek a praktických částí maturitních zkoušek;
  • otázkou je, kolik firem ukončí svou činnost v důsledku ekonomické krize a dalších důsledků pandemie;
  • problémem je ¼ roku výpadku praktické výuky, toto bude nutné řešit centrálně (nenaplnění ŠVP);
  • odborná diskuse o zrušení povinné maturity z matematiky – všichni účastníci se shodli, že je chybou zrušení této zkoušky. Výuku matematiky na školách je potřeba posílit.

Dokumenty diskutované na on-line setkání:

  • Powerpointová prezentace Ing. Hana Čiháková, Ph.D.
  • Přehled témat, která byla diskutována na on-line setkání.
  • ČŠI - Tematická zpráva - Vzdělávání na dálku v ZŠ a SŠ
  • Česká školní inspekce zveřejnila dne 7. 5. 2020 tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem mimořádného šetření k problematice vzdělávání na dálku na základních a středních školách v době pandemie COVID-19. Ke stažení: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf.
  • Edukační laboratoř - Zpětná vazba při online výuce
  • Podávat zpětnou vazbu je velmi náročné, zejména při on-line výuce. Pracovníci Edukační laboratoře definovali doporučení, která učitelům s hodnocením pomohou. Ke stažení: https://www.edukacnilaborator.cz/wp-content/uploads/2020/03/Infografika-ZV.pdf.
  • NPI ČR – Předčasné odchody ze vzdělávání ve vztahu k oblastem intervence KAP
  • V rámci P-KAP byl vytvořen materiál věnovaný tématu předčasných odchodů ze vzdělávání a příklady z praxe, a to ve vazbě na jednotlivé oblasti intervence krajského akčního plánování. Téma předčasných odchodů ze vzdělávání bylo zařazeno jako téma mezi oblasti intervence krajského akčního plánování v souvislosti s revizí Postupů KAP ministerstvem školství v červenci roku 2018. Ke stažení: http://www.nuv.cz/uploads/P_KAP/ke_stazeni/Predcasne_odchody.pdf.
  • NPI ČR - Konkrétní příklady aktivit a podaktivit projektů IKAP I
  • Materiál je metodickou podporou navazující na výzvu Implementace krajských akčních plánů II vyhlášenou v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Odborní garanti projektu Podpora krajského akčního plánování popsali konkrétní příklady aktivit a podaktivit, které mohou realizační týmy zařadit do projektů IKAP II. Příklady v sobě snoubí zkušenosti z probíhající realizace IKAP I v krajích a know-how garanta příslušného tématu. Ke stažení: http://www.nuv.cz/uploads/P_KAP/ke_stazeni/Predcasne_odchody.pdf.

Přílohy:

Powerpointová prezentace Ing. Hana Čiháková, Ph.D.

Komentáře