Zápis a prezentace z 11. setkání pracovního minitýmu č. 3 (17. 9. 2020)


 

Téma: Naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů

Program setkání:

  • naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů – příspěvky jednotlivých zástupců škol, jak plní cíle a činnosti popsané v intervenci;
  • odborná diskuse na aktuální témata:
  • zpětná vazba od firem – aktuální situace na trhu práce v Karlovarském kraji, vliv firmy na výběr žáků pro praxi, zkušenosti ze závěr. a mat. zkoušek, formát odborných praxí, atd.;
  • zpětná vazba ze škol pro firmy – hodnocení žáků, úpravy ŠVP, výsledky mat. a závěr. zkoušek, řešení praktické výuky;
  • vliv dovybavení odborných škol moderní technikou - dopady na spolupráci se školou při realizaci praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů.
  • Různé – přehled informativních zdrojů, aj.

Úvod – Mgr. Eva Saligerová, manažerka projektu. Představení nové asistentky Petry Brožové, uvítání účastníků.

RNDr. Jiří Neumann Střední škola stravování a služeb Karlovy Vary, p.o. nabídl realizaci setkání minitýmu u nich ve škole.

Ing. Lenka Mansfeldová (Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje) – popis aktivity v projektu IKAP2. Tisková zpráva - cílem projektu je popsat a nastavit vhodné podmínky k poskytování praktického vyučování v reálném prostředí firem a zařadit vybrané prvky duálního vzdělávání do odborného vzdělávání v Karlovarském kraji. Cílem je podpořit intenzivnější spolupráci mezi firmami a odbornými školami. Dále se KHK KK chystá organizovat veletrhy pracovních příležitostí, čeká se na opatření kvůli koronaviru.

Ing. Stanislav Jambor (OŠMT) – nabídka zveřejnění informací ze škol na školském portálu Karlovarského kraje. Informace k uveřejnění posílat na email: stanislav.jambor@kr-karlovarsky.cz.

Mgr. Eva Saligerová (manažer projektu KAP KK) – facebook KAP KK – možnost uveřejnění informací ze škol. Dále možnost poslat informace řešitelům projektů MAP v Karlovarském kraji. Informace k uveřejnění posílat na email: eva.saligerova@kr-karlovarsky.cz.

Výsledky diskuse nad plněním činností v intervenci č. 3

1.A.1.1.1 Ustanovit expertní skupinu složenou z relevantních partnerů, která navrhne postup realizace komplexního řešení optimalizace oborové struktury škol KK.

Byl proveden přípravný krok – vytvořen a diskutován seznam organizací, jejichž zástupci by mohli být v této skupině. Dalším krokem bude revize a určení počtu zástupců za jednotlivé organizace.

1.A.1.1.2 Zahájit jednání zástupců OŠMT KÚ KK a politického vedení KK o návrhu postupu realizace komplexního řešení optimalizace oborů vzdělávání dle potřeb trhu práce a demografického vývoje.

Jednání budou zahájena po volbách.

Sloučení Gymnázium Sokolov a Krajské vzdělávací centrum, p.o. s Gymnázium a střední odborná škola Chodov, p.o. (k 1. 1. 2020)

Byl ukončen obor Podnikání - denní studium k 1.9.2020 Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, p.o

Střední lesnická škola Žlutice, p.o.- 1.9.2020 – úprava oborů

1.A.2.2.2 Realizovat spolupráci odborníků z praxe v pozicích vedoucí, oponent, konzultant na ukončování studia (ZZ, praktická část MZ, maturitní práce, atd.)

Střední lesnická škola Žlutice, p.o.– u všech oborů u maturitních zkoušek i u ZZ

Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, p.o. – všechny učební obory

Střední škola stravování a služeb Karlovy Vary, p.o. - maturita i ZZ

Střední škola živnostenská Sokolov, p.o.– ZZ + maturita u oboru Kosmetička

JEZDECKÁ AKADEMIE - střední odborná škola Mariánské Lázně s.r.o. – U oboru Chovatelství zaměření chov koní a jezdecký sport byla u praktické maturitní zkoušky veterinářka (MVDr.Sieberová).

Střední lesnická škola Žlutice, p.o.- obory, které využily odborníka z praxe: 41-52-H/01 Zahradník 5 41-52-E/01 Zahradnické práce 8 41-51-H/02 Včelař 8 41-56-H/01 Lesní mechanizátor 0 41-46-M/01 Lesnictví - denní forma

1.A.2.2.3 Revidovat ŠVP ve spolupráci se zaměstnavateli.

Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje – IKAP2 – 5 zapojených škol.

1.A.2.2.4 Využívat krajské kontaktní místo pro spolupráci škol a firem.

KHK KK Kontaktní místo

Mapa škol a firem – vzdělávací mapa - uplatnění u zaměstnavatelů v kraji, užitečné informace k trhu práce a konkrétní data potřebná k rozhodování o pracovním uplatnění a vzdělání ve středním školství. Brožura byla distribuována všem žákům 8. tříd ZŠ v kraji.

Nejvíce se na HK KK obrací školy a firmy s žádostí o realizaci exkurzí (Ing. Lenka Mansfeldová, KHK KK).

1.B.1.1.1 - Zajistit finanční prostředky na organizaci, pomůcky, pojištění a dojíždění k zaměstnavatelům na odborný výcvik/na praktickou výuku.

Lesy České republiky – Střední lesnická škola Žlutice, p.o – Lesy České republiky finanční přispívají na ochranné pomůcky pro žáky.

1.B.1.1.2 - Podporovat a realizovat odborné soutěže vyhlašované společně s firmami.

Většina odborných soutěží byla zrušena kvůli koronaviru. Např. soutěž Gastro Kraslice nebo O hoblík Káji Hoblíka – byly připraveny a neproběhly kvůli opatřením proti koronaviru.

1.B.2.1.1 Podporovat materiální zajištění a modernizaci výuky odborného vzdělávání

Střední lesnická škola Žlutice, p.o. – rekonstrukce.

Střední škola stravování a služeb Karlovy Vary, p.o. – rekonstrukce SŠ.

Rámce pro investice do infrastruktury KAP - aktuální schválené rámce pro investice do infrastruktury středního a vyššího odborného školství – není aktualizován (aktualizováno 14. 10. 2019).

Vymezení území pro Integrované teritoriální investice (ITI) v ČR Závěrečný dokument. Třetí verze. Praha, březen 2020. Integrované územní investice jako nástroj územního rozvoje, který umožňuje efektivní, transparentní a administrativně jednodušší implementaci územní strategie. Prostřednictvím ITI dochází ke zdůraznění role metropolitních oblastí, které jsou vnímány jako póly růstu a rozvoje území. S využitím ITI pro udržitelný rozvoj metropolitních oblastí podle relevantních nařízení EU pro příští programové období EU tedy Česká republika počítá pro uplatnění integrovaného přístupu k využití Evropských strukturálních a investičních fondů, který je realizován na základě zpracované a schválené integrované strategie.


Odborná diskuse

On-line zdroje pro výuku.

Trh práce

V Karlovarském kraji bylo k 31. 7 2020 evidováno na úřadech práce celkem 10 459 uchazečů o zaměstnání, z toho 9 960, tj. 95,2 % dosažitelných. Meziměsíční nárůst 3%. 43 % z nich mělo ukončeno pouze základní nebo dokonce žádné vzdělání (4 499). Karlovarský kraj - třetí nejvyšší podíl nezaměstnaných (5,27 %) po Moravskoslezském (5,56 %) a Ústeckém (5,41 %) kraji.

Nezaměstnanost se zatím příliš nenavyšuje, protože je zatím eliminována ukončením programu Antivirus. Po jeho ukončení dojde určitě k navýšení nezaměstnanosti. Viz prezentace V. Štrynclové.

Sokolovská Uhelná – výpovědi pro tisícovku zaměstnanců na konci srpna, skončil provoz tlakové plynárny ve Vřesové. Problematika vytápění obcí po ukončení činnosti SUAS.

Praxe žáků ve firmách

Ing. Lenka Mansfeldová - Může firma ovlivnit výběr žáka na praxi? – pohovory se žáky ve firmách, firma si pak vybírala žáky podle svých kritérií.

Jak umísťovat problémové žáky na praxi, pokud je firma nechce? Možnost tzv. Inkubátoru.

Mají žáci navštěvovat praxe ve firmách již od prvních ročníků? Ne – není v této době pro firmu využitelný, musí získat pracovní návyky atd.

Má být žák u jedné firmy po celou dobu studia? Ne – byl by pak úzce zaměřený.

Vliv koronaviru – zakázky škol pro firmy nebylo možné dodat, protože žáci nebyli ve škole a neprobíhala praxe.

Firmy se někdy nechtějí se starat o žáky - záleží na oboru, problémem pro firmy je především nespolehlivost žáků – časté absence. Někde to řeší tím, že žáky umísťují do firem až od 2. ročníku, v 1. ročníku se snaží vytvářet návyk docházet do školy a na praktické vyučování. Školská legislativa je v tomto liberální, praxe by měly podléhat systému neschopenek. Nutná je spolupráce škola – firma – rodiče. Důležitost pozice instruktorů ve firmách.

Jak dohonit výpadek praktických činností? – do stávajících hodin se přidává látka z období uzavření škol.

Projekt P-KAP: Praktické vyučování v době karantény

Realizace praxí (přesun na začátek nového školního roku, nařízená pohotovost u zdrav. oborů, prázdninová nebo individuální odborná praxe...).

Inspirativní zkušenosti (zpřístupnění školících systémů, sdílení vzdělávacích programů, využití virtuálních učeben, videokonference s odborníky, potenciál fiktivních firem….).

ČŠI: materiál pro školy Kritéria kvalitní školy pro hodnocení i vlastní evaluaci

formulář Hospitační záznamy, rozvoj vybraných gramotností - sady otázek ke sledování rozvoje a hodnocení, vzdělávání učitelů pro rozvoj čtenářských, matematických a přírodovědných dovedností žáků, (specifické programy zdarma na škole).

Inspirativní zdroje – viz prezentace V. Štrynclové.

Mgr. Martina Kaňáková: Spolupráce škol a zaměstnavatelů při praktickém vyučování žáků

Projekt Pospolu - Modely spolupráce škol a zaměstnavatelů - aplikované a obecné modely spolupráce škol a zaměstnavatelů.

Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2019 - Publikace obsahuje informace o vývoji vzdělanostní a oborové struktury žáků SŠ a VOŠ až do úrovně skupin oborů vzdělání, uvedena je i aktuální vzdělanostní struktura v regionálním pohledu za kraje. Každoroční součástí publikace jsou i analýzy míry nezaměstnanosti absolventů škol v daném roce v jednotlivých kategoriích i skupinách oborů vzdělání, vč. srovnání s rokem předchozím.

Praktické vyučování žáků- Průvodce pro malé a střední podniky – HKČR – průvodce pro firmy, který vznikl v rámci projektu AC4SME.

Mgr. Eva Saligerová - Pozvánka na konferenci KAP KK, která se bude konat dne 7. 10. 2020.

Přílohy:

Prezentace PaedDr. Vladimíra Štrynclová

Tipy na online aplikace pomáhající při výuce na dálku

Pozvánky na akce

Komentáře