Zápis a prezentace z 8. setkání pracovního minitýmu č. 3 (9. 9. 2019)

 



Obsah: 

Projednání a diskuze k návrhu Analýzy potřeb v území 2

Analýza potřeb území je v projektu KAP KK důležitou a nezbytnou podmínkou pro prioritizaci potřeb a následné zpracování Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Karlovarského kraje č. 2. Jednotlivé body jednání:

Kontext přípravy Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Karlovarského kraje
Vyhodnocení naplňování KAP 1 v KK
Představení pracovní verze Analýzy potřeb v území 2 s důrazem na téma Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů
Odborná diskuse a závěry

V rámci pracovního minitýmu bylo představeno pojetí intervence a SWOT analýza zpracovaná v rámci projektu P - KAP. Dále byli účastníci seznámeni s metodikou a časovým harmonogramem tvorby KAP 2. V další části byli informováni o zdrojích, které byly využity pro tvorbu Analýzy potřeb území 2. 

V další části setkání byl prezentován dokument Vyhodnocení naplňování Krajského akčního plánu 1 v Karlovarském kraji, který byl součástí evaluační zprávy (vytvořeno k 30. 6. 2019). Účastníci minitýmu měli možnost se vyjádřit k jednotlivým bodům a doplnit své zkušenosti z realizace jednotlivých aktivit a plnění dílčích cílů.

V části Představení pracovní verze Analýzy potřeb v území 2 s důrazem na téma Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů byly postupně prodiskutovávány jednotlivé body SWOT analýzy, potřeby včetně opatření vedoucí k dosažení změny, které jednotliví účastníci setkání komentovali a připomínkovali. Připomínky a komentáře byly zaznamenávány rovnou do pracovního materiálu Analýza potřeb v území na téma Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů a budou do ní zapracovány.

V části diskuse mimo jiné Mgr. Věra Muhlheimová, NIDV, krajské pracoviště Karlovy Vary seznámila účastníky s nabídkou kurzů, které NIDV bude realizovat v nejbližším období a které souvisejí s intervencí Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů. Ing. Jarmila Chvojanová, Czechinvest, Regionální kancelář pro Karlovarský kraj informovala účastníky o aktivitě Czechinvestu – mapování potřeb firem ve vztahu ke školám. Jako příklad dobré praxe lze hodnotit zkušenost ze Střední uměleckoprůmyslové školy keramické a sklářské Karlovy Vary, p. o, paní ředitelka Ing. Bc. Markéta Šlechtová, MPA, kdy škola získala od MŠMT povolení výuky některých předmětů v cizím jazyce. Ing. Martina Pádrová, ept connector s.r.o. konstatovala, že spolupráce škol se zaměstnavateli se výrazně zlepšila, školy hojně využívají pro podporu této spolupráce Šablony. Členové minitýmu podporují názor Ing.Vachovce (SŠ stavební) na potřebu motivačních stipendií pro některé obory a prospěchová stipendia pro žáky všech oborů.

Účastníci dále kladli důraz na nutnost dokončení optimalizace škol, nastavení oborové skladby odpovídající regionální i celostátní poptávce trhu práce a požadavků zaměstnavatelů ve střednědobém horizontu, včetně udržení vzdělávání v unikátních oborech typických pro kraj. Hlavní důraz byl kladen na vyrovnání disproporce v počtu žáků vycházejících ze ZŠ a počtu volných míst na SŠ.

K tomu, aby se rozšířila spolupráce škol a sociálních partnerů při revizích a úpravách ŠVP je vhodné proškolit zaměstnavatele v metodice tvorby ŠVP. K úpravám a revizím ŠVP mohou školy v budoucnu využít i výstupy projektu Modernizace odborného vzdělávání (http://www.nuv.cz/projekty/mov).

V rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu 1 v Karlovarském kraji byla vytvořena ŠKOLSKÁ INKLUZIVNÍ KONCEPCE KARLOVARSKÉHO KRAJE, jejíž součástí je i Motivační systém, Jak může kraj podpořit zvýšení motivace ke vzdělávání? (str. 95, dostupné na http://www.kvkskoly.cz. Implementace tohoto systému může být opatřením vedoucím k dosažení motivace ke vzdělávání.


Přílohy: 


Komentáře