Workshop Zařazování aktivit pro rozvoj podnikavých kompetencí do výuky různých předmětů (11. 11. 2021)

 



Cílem workshopu Zařazování aktivit pro rozvoj podnikavých kompetencí do výuky různých předmětů, bylo poskytnout prostor zástupcům SŠ/VOŠ z Karlovarského kraje ke sdílení zkušeností s podporou podnikavých dovedností, iniciativy a kreativity v rámci vyučovacích předmětů i nad jejich rámec. 

Na úvod workshopu R. Veleta krátce připomněl s pomocí přiložené powerpointové prezentace aktuální pojetí podpory podnikavých dovedností a odkázal na velmi dobrý materiál projektu P-KAP Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě (http://www.nuv.cz/p-kap/podpora-kompetenci-k-podnikavosti-a-kreativite). Představeno bylo i schéma EntreComp – Evropský rámec kompetence k podnikavosti, na které lze velmi dobře ukazovat, z jakých součástí se toto téma skládá a jak to provazovat do výuky. 

R. Veleta doporučil k využití na školách velmi dobrý materiál, který vznikl v rámci projektu IKAP v Jihomoravském kraji a který obsahuje řadu tipů, jak tyto dovednosti zařazovat do výuky na středních školách: Vývojové kontinuum klíčové kompetence k podnikavosti.

V hlavní části workshopu proběhlo sdílení zkušeností a diskuse, z níž vybíráme několik bodů:

Velmi účinné je přenášet organizační úkoly a zodpovědnost při pořádání školních akcí. Zástupce Střední lesnické školy Žlutice uvedl akce typu Hubertská jízda nebo akce lesní pedagogiky pro žáky základních škol.
Možnost tréninku podnikavých kompetencí přináší i rozsáhlé zapojení žáků do přípravy, realizace a vyhodnocení soutěží a přehlídek. 
Rozvoj podnikavých dovedností se na škole neobejde bez energie, kterou těmto aktivitám dává vedení školy. Pokud v nějaké škole jde jen o to „odučit“ látku, projevuje se to např. na nízké aktivitě a proaktivitě studentů, kteří se se školou a jejími akcemi identifikují jen velmi málo. 
Rozvoji podnikavých dovedností napomáhá objektivní „nezasloužená“ okolnost – využití volného času žáků, kteří jsou po škole na domově mládeže. Školy, jejichž žáci ve větší míře zůstávají po vyučování v prostředí školy a internátu, mají rozsáhlejší prostor pro podnikání různých akcí, aktivit, např. kroužků, na které se pak „nabalují“ další akce a napomáhají soudržnosti a akčnosti žáků a učitelů. 
Diskutovány byly i akce, které jsou v režii studentů, jako např. setkání současných žáků s absolventy školy, kteří touto formou informují o svých studiích na VŠ, případně o své práci, pokud už jsou v praxi (První české gymnázium v K. Varech, Gymnázium Sokolov).




Komentáře