Zápis z 11. setkání pracovního minitýmu č. 6B (25. 11. 2021)

 

Program setkání:

  • novinky a tipy na podporu rozvoje výuky cizích jazyků;

  • příklady praktického využití WIZERME;

  • příklady dobré praxe – česko-německé studentské setkání;

  • naplňování cílů KAP 2 v oblasti Podpory rozvoje výuky cizích jazyků v jednotlivých školách – příspěvky jednotlivých zástupců škol, jak plní cíle a činnosti popsané v intervenci;

  • SWOT analýza intervence;

  • odborná diskuse – další možnosti podpory rozvoje výuky cizích jazyků v KK.

V úvodu setkání pracovního minitýmu představil věcný manažer projektu účastníkům novinky a tipy na podporu výuky cizích jazyků. Jedná se zejména o Střední školy, které mohou podat přihlášku do programu Fulbrightovy komise, a asistenta nebo asistentku do výuky angličtiny tak získat už na příští školní rok Registrace na webinář je možná do pátku 3. prosince zde: https://forms.gle/jNBHSwvMxKjz8Avm6. Uzávěrka přihlášek do programu je 31. prosince 2021. V letošním školním roce naši asistenti působí na těchto školách.

Dále byly představeny novinky z Domu zahraniční spolupráce (https://www.dzs.cz/), který nabízí možnost spolupracovat s regionálními konzultanty. Kontakt na konkrétní konzultanty lze nalézt na odkaze https://www.dzs.cz/sites/default/files/2021-06/RK_Erasmus%20a%20Sbor%202021%20%281%29.pdf, pro Karlovarský kraj pracují tito konzultanti: Kavalíková Markéta marketa.kavalikova@dzs.cz  a Grigar Daniel daniel.grigar@dzs.cz .

Další možnou formou spolupráce je účast v soutěži Soutěž DiscoverEU https://europa.eu/youth/discovereu_cs.

Důležité informace je možné získat od České styčné kanceláře pro vzdělávání a výzkum v Bruselu (https://www.dzs.cz/czelo), která podporuje účast českých institucí ve výzkumných a vzdělávacích programech EU.

Důležité informace k rozvoji výuky cizích jazyků lze získat v LinkedInové tematické skupina P-KAP Rozvoj výuky cizích jazyků (https://www.linkedin.com/groups/8870734/).

Jako poslední uvedl věcný manažer projektu možnost účasti na webinářích projektu P-KAP, které jsou zveřejněny na  http://www.nuv.cz/p-kap/zpravy a nové pojetí tematické oblasti ROZVOJ VÝUKY CIZÍCH JAZYKŮ (http://www.nuv.cz/uploads/P_KAP/ke_stazeni/pojeti/FINALNI_VERZE_POJETI/P_KAP_NPI_POJETI_CIZI_JAZYKY.pdf).

Odborná řešitelka uvedla možnosti praktického využití on-line nástroje https://www.wizer.me/ a dále pohovořila o možnostech podpory výuky cizího jazyka např. prostřednictvím Česko-německého fondu budoucnosti. 

V další části setkání pracovního minitýmu byly diskutovány způsoby plnění jednotlivých činností KAP 2 a dále byla revidována SWOT analýza KAP 1. Účastníci se stávající podobou SWOT analýzy souhlasili, jako novou slabou stránku identifikovali stoupající počet žáků s výraznými poruchami učení. Z pedagogicko-psychologických poraden dostávají zprávy, jak by se s těmito žáky mělo pracovat, ale chybí úprava cílů učení. Tyto cíle učení většinou není možné v rámci výuky splnit. 

V rámci odborné diskuse informovala paní Mgr. M. Appeltauerová ze Střední Logistické školy Dalovice, p. o. možnost požádat DZS o přednášku o aktivitách pro studenty pro celou školu. 


Paní Motlíková zmínila aktivity pana Thomase Freundorfera, který ve své poutavé prezentaci představuje práci Goethe institutu jakožto kulturní instituce v SRN a motivuje žáky k výuce němčiny. Akce je bezplatná (kontakt https://www.goethe.de/ins/cz/cs/spr/unt/ber/abs.html).


Paní Mgr. Vladislava Michalčáková ze SŠ živnostenské Sokolov, p. o. uvedla své pozitivní zkušenosti z kurzů, v agentuře Hello (https://dvpp.hello.cz/wordpress/) v Opavě, kde získali znalosti z odborné slovní zásoby.

Účastníci se shodli na potřebě vytvořit odborné texty také  pro SOU, které by odpovídaly úrovni žáků, dále na potřebě spolupracovat se ZŠ a vysvětlovat potřebnost výuky NJ zejména pro učební obory. Zde se nabízí možnost spolupráce zejména s projekty MAP v KK.

O termínu posledního jednání pracovní skupiny, které je plánováno v roce 2022, vás budeme informovat s dostatečným časovým předstihem.



Přílohy:

Prezentace Mgr. Jaroslav Čihák


Komentáře