Zápis z 12. setkání pracovního minitýmu č. 6B



On-line setkání vyučujících cizích jazyků SŠ a ZŠ v Karlovarském kraji

On-line setkání vedla odborná řešitelka KAP KK Mgr. Jana Motlíková a probíhalo v českém jazyce. Setkání se zúčastnili jak zástupci základních škol, tak zástupci středních škol Karlovarského kraje. Cílem on-line setkání vyučujících cizích jazyků středních a základních škol v KK bylo sdílet zkušenosti, výukové metody a příklady dobré praxe při výuce cizích jazyků. Účastníci měli možnost seznámit se s novými trendy ve výuce angličtiny/němčiny ve škole s ohledem na obecně preferovanou komunikativní metodu výuky cizího jazyka, například Total Physical Response (TPR) či FLIPPED CLASSROOM a jiné.
V úvodu setkání pracovního minitýmu představil věcný manažer projektu účastníkům projekt KAP KK a intervenci Podpora rozvoje výuky cizích jazyků. Vysvětlil také, proč byla akce zorganizována a jak navazuje na plánované činnosti v dokumentu KAP 2. Také účastníkům sdělil, že s podobnými aktivitami budeme pokračovat i v návazném projektu KAP KK III. 
Největší výzvou pro současné učitele je inspirovat studenty k aktivnímu přístupu k výuce. Na setkání jsme si kladli otázky:
Proč se studenti zdráhají přijmout zodpovědnost za své vzdělávání? 
Je na vině obsah výuky, který je jim často cizí? Jsou to naše výukové metody, přemíra testování nebo hodnocení jejich práce? 
Jak vytvářet autentické a přitažlivé vzdělávací příležitosti, které by studenty zajímaly a motivovaly? 
Možná potřebujeme zavést více týmové práce, více podněcovat zvědavost studentů, dát jim pocit účelnosti a úspěchu, inspiraci namísto informací, trochu tajemství, napětí a překvapení.
V rámci diskuse sdíleli účastníci informace v oblasti podpory čtenářské gramotnosti v cizím jazyce, digitalizace výuky cizích jazyků, realizace jazykových pobytů v zahraničí, zajištění návaznosti výuky cizích jazyků mezi základním a středním vzděláváním, možností rozšíření a zatraktivnění výuky německého jazyka, atd.



Komentáře