Zápis a prezentace z 12. (on-line) setkání PM 6C zaměřeného na ICT kompetence (1. 3. 2022)

 



Setkání pracovního minitýmu bylo zaměřeno na plnění cílů stanovených pro tuto intervenci v rámci KAP 2. Jednalo se o poslední setkání pracovního minitýmu.


V úvodu paní Mgr. Danuše Kubová  z projektu SYPO představila prezentaci Digitální kompetence a jejich rozvoj napříč vyučovacími předměty kdy informovala o revizích RVP ZV a gymnázií v neinformatických předmětech – rozvoj digitálních kompetencí. 


Od 1. září 2020 MŠMT vydalo aktualizované rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání. Školy mají od vydání aktualizovaných RVP dva roky (nejpozději do 1. září 2022) na zapracování změn do svých školních vzdělávacích programů (ŠVP). Dále byly v prezentaci představeny informační zdroje a kontakty. Více v přiložené prezentaci. Více informací o projektu najdete na webových stránkách https://www.projektsypo.cz/ a u krajských ICT metodiků: 


Mgr. Milan Šatra (Chebsko): milan.satra@npi.cz 

Mgr. Danuše Kubová (KV, Sokolov): danuse.kubova@npi.cz 


Kabinet Informatika a ICT 


Mgr. Hana Kuciánová 

Předseda 

Základní škola jazyků Karlovy Vary, příspěvková organizace 

hana.kucianova@kabinety.cz 


Mgr. Milan Šatra 

Místopředseda 

Základní škola Aš, Kamenná 152, okres Cheb 

milan.satra@kabinety.cz 


Mgr. Pavla Ďurkovová 

Zástupce ŠPP 

Základní škola Kynšperk nad Ohří, okres Sokolov, příspěvková organizace 

pavla.durkovova@kabinety.cz 


Mgr. Bc. Miroslava Vaicová 

Člen 

Gymnázium Ostrov, příspěvková organizace 

miroslava.vaicova@kabinety.cz 


Informační zdroje: 

MŠ, 1. stupeň - Jak na rozvoj digitální kompetence v MŠ a na 1. st. - Maněnová, Havlíková, Kuciánová https://www.youtube.com/watch?v=FCd36CxOsdk 


Dále pan Petr Štěpánek představil Co-workingové centrum Next zone a jeho fungování ve spojení s odbornou školou. Centrum vzniklo přestavěním starých nepoužívaných dílen a šaten. Obdivuhodnou prácí pana Štěpánka tak vznikl prostor pro pořádání událostí pro technologicko-startupovou komunitu i partnery školy. Prostor je od základu navržen pro pořádání profesionálních fyzických i virtuálních eventů. S přilehlými dílnami Maker Space tak nabízí zázemí startupům studentům Smíchovské SPŠ a gymnázia i ostatních pražských škol. 


Next Zone není jenom o fyzických nebo virtuálních eventech, je o propojování lidí z rozličných oborů, inspiraci a vzdělávání lidí. Používá novou formu vzdělávání, která je více personalizovaná a zábavná, motivuje a podporuje lidi, napříč věkovými kategoriemi. Součástí Next Zone jsou také Next Zone Labs a Maker Space. Labs je místo, kde se potkávají kreativní lidé. Spolu s Maker Space tvoří unikátní prostředí, pro startupy. 

Webová platforma, na které lze zjistit více informací je www.nextzone.io. Více informací o aktivitě je v přiložené 

prezentaci. 


Mgr. Jaroslav Čihák (věcný manažer KAP KK) informoval o naplňování dlouhodobého záměru kraje v rozvoji digitálních kompetencí. Informoval o naplňování intervence a jednání na KÚ týkající se naplňování některých cílů a činností pro oblast rozvoje ICT kompetencí definovaných v dokumentu KAP 2. Jedná se zejména o cíle, které spadají do prioritní skupiny A, tj. do cílů s nejvyšší důležitostí. V rámci KAP 2 byly identifikovány v rámci oblasti intervence Rozvoj ICT kompetencí tři obecné cíle, které vycházely z dokumentu Prioritizace potřeb, a to: 

9.A.1 Zajistit dostatečné finanční prostředky na správce sítě a další pracovníky podporující digitální gramotnost (dílčí cíl 9.A.1.1 Zajistit personální prostředky na správce sítě a další pracovníky podporující digitální gramotnost). 

9.A.2 Zřídit dostačující krajskou páteřní datovou optickou síť pro všechny školy (dílčí cíl 9.A.2.1 Podpořit technické připojení na datovou optickou síť pro SŠ školy v KK). 

9.A.3 Nákup multilicencí pro všechny školy Karlovarským krajem (dílčí cíl 9.A.3.1 Finančně podpořit nákup multilicencí). 


Jednání byla zaměřena zejména na stanovení minimální úroveň technického připojení ve školách, kterou by měly splňovat všechny školy. Dále by měla být zajištěna podpora nákupu multilicencí ze strany KÚ. 


Dále byli účastníci setkání informováni o Národním plánu obnovy, komponentě 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. V souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (Strategie 2030+) se komponenta soustředí na proměnu obsahu, podporu digitální a informační gramotnosti a informatického myšlení. Dále na zlepšení úrovně vybavení škol a založení fondu mobilních digitálních zařízení, čímž přispěje k prevenci tzv. digitální propasti. V neposlední řadě cílí na podporu digitálních kompetencí pedagogů což je nutný předpoklad pro inovaci výuky a získání potřebných dovedností žáků. Více informací lze získat na webu https://www.edu.cz/npo/komponenty-npo-v-gesci-msmt/komponenta-3-1-inovace-ve-vzdelavani-v-kontextu-digitalizace/. 


Přílohy: 

Prezentace Mgr. Danuše Kubová 

Prezentace Petr Štěpánek 

Komentáře