Kulatý stůl Cesta ke zvýšení kvality odborného vzdělávání (23.2.2023)


 Cílem kulatého stolu bylo hledat cesty ke zvyšování kvality OV v KVK. Kulatého stolu se zúčastnili zejména zástupci SŠ poskytujících odborné vzdělávání, dále zástupci zaměstnavatelů a dalších stakeholderů. 


V úvodu kulatého stolu byli účastníci seznámeni s novinkami v odborném vzdělávání, zejména s novinkami a dokumenty z CEDEFOP. Podrobnosti jsou uvedeny v prezentaci. 





Dále účastníci diskutovali kvalitu OV. Všichni zástupci škol potvrdili, že kvalitu poskytovaného vzdělávání nějakým způsobem měří. Výsledky jsou viditelné z níže uvedené  tabulky. Dále se účastníci shodli, že kvalitu měří například na základě pravidelných schůzek s partnery a kontrolní činností na pracovištích, získávají zpětnou vazbu od všech zaměstnavatelů na odborných praxích a/nebo přímo u zaměstnavatele na základě odborných praxí, na základě setkání se zaměstnavateli a zjišťování znalostí a dovedností absolventů škol.


Jak měříte kvalitu odborného vzdělávání u vás ve škole?


Dalším tématem diskuse bylo kolik % by měla tvořit odborná a všeobecná složka vzdělání v oborech OV a zároveň jak rozvíjet klíčové kompetence žáků tak, aby byli uplatnitelní na stále měnícím se trhu práce. Všichni účastníci se shodli na tom, že odborná složka vzdělávání je důležitá pro závěrečné zkoušky a pro budoucí výkon povolání. Názory účastníků na poměr obou složek se lišily, zde jsou dva názory účastníků diskuse:


Nechceme ho rušit úplně, ale přizpůsobit potřebám, určitě by byla potřeba revize RVP

obory na naší škole mají takovou prioritu a jsou žádány dle zaměstnavatelů v takové míře, že stále vychováváme žáků málo....nemyslím si, že tak potřebné obory jako je např. elektrikář by po vyučení nemohl získat práci.


Dalším tématem, na které jsme se zaměřili byla aprobovanost výuky v odborném vzdělávání, účastníci diskutovali o tom, jak zabezpečují kvalifikované a aprobované vyučující pro odborné předměty. Často jsou využíváni odborníci z praxe, účastníci se shodli na tom, že je pro ně důležitá i novela zákona o pedagogických pracovnících umožňující zaměstnat odborníky bez pedagogického vzdělání.




Více podrobností je uvedeno v přiložené prezentaci.



Komentáře