Kulatý stůl: Jak nastavit proces změny ke zvýšení kvality výuky v polytechnickém vzdělávání v pedagogických sborech škol KVK (16. 3. 2022)


   

Kulatý stůl se konal v rámci série kulatých stolů v projektu KAP KK III, ve kterých se snažíme propojovat účastníky ze všech typů a stupňů škol a ostatní stakeholdery s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání v jednotlivých klíčových tématech dokumentu KAP KK III.

Po zahájení kulatého stolu účastníci prodiskutovali výstupy minulého kulatého stolu a shrnuli poznatky z předchozího KS, který se konal v únoru 2022. Účastníci potvrdili, že za nižší kvalitou výuky polytechnického vzdělávání stojí především nižší účast odborníků z praxe ve výuce. Ta na mnoha školách probíhá, ale pouze formou krátkodobých aktivit - to znamená, že odborníci z praxe se například zapojují do přednášek ve školách a dalších aktivit. Chybí však dlouhodobé zapojení do výuky. Odborníci z praxe k tomu nemají motivaci a školy je neumí zaplatit.

Dalším významným důvodem je nedostatečné či zastaralé vybavení škol. I to hraje roli při získávání jak kvalitních pedagogů, tak odborníků z praxe. 



Další otázkou, kteří účastníci diskutovali bylo, jaké slabé stránky identifikovali v oblasti výuky, kterou mohou ovlivnit pedagogové. Problém byl identifikován v neobsazených pozicích pedagogů IT, nebo v tom, že nejsou příliš kvalitní. Dalším problémem je to, že pedagogové se vyhýbají výuce žáků s nářadím, protože se obávají komplikací při případném zranění žáků. 




V další části jsme diskutovali co by mohlo pomoci zlepšení situace, zde jsou výstupy diskuse:








Další oblastí bylo další vzdělávání pedagogů a identifikace oblastí, které by byly vhodné pro další vzdělávání:


V poslední části jsme diskutovali témata, která by bylo vhodné zařadit do dalších kulatých stolů.


Více podrobností je uvedeno v přiložené prezentaci.




Komentáře