Kulatý stůl: Jak nastavit proces změny ke zvýšení kvality výuky v OV v pedagogických sborech škol KVK (9.3.2023)
Při zahájení kulatého stolu účastníci prodiskutovali výstupy minulého kulatého stolu a shrnuli, že klíčovým pro zvýšení/udržení kvality OVP je osobnost a kvalita učitelů.
Dalšími podstatnými faktory je motivace žáků, která je však ovlivnitelná způsobem výuky a dále nefunkčnost rodiny. Toto téma je důležité zejména v KVK, protože tam je mnoho žáků s nízkým SES a učitelé s nimi často neumí efektivně pracovat.
V další části byly účastníkům představeny výsledky výroční zprávy ČŠI Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2021/2022. Ze závěrů vyplývá, že největší problémy s kvalitou výuky jsou v učebních oborech a dále v nástavbovém studiu.
Dále jsme na kulatém stole diskutovali nad tím, jak zefektivnit spolupráci škol a firem.
Z diskuse vyplynulo, že školy velmi málo spolupracují s firmami v oblasti personální, tj. nevyužívají možnosti například dlouhodobé výuky odborníků ve firmách, nebo dlouhodobějších stáží učitelů ve firmách, atd. Těmto aktivitám brání jak legislativní tak finanční bariéry. Účastníci byli seznámeni s příklady dobré praxe, které jsou popsány v publikacích CEDEFOP (více viz prezentace).
V další části jsme diskutovali o tom, jak podpořit učitele škol sdílet navzájem hodiny s ostatními kolegy a jaké bariéry brání tomu využívat více tyto aktivity.
Na závěr jsme probírali jaká témata by účastníci rádi diskutovali na příštím kulatém stole.
Komentáře