Činnosti podporující matematickou a čtenářskou gramotnost v ročních akčních plánech KAP III (25. 4. 2023 od 14 hod.).
V RAP jsou zpracována všechna klíčová/povinná témata, která jsou definována v dokumentu Postupy KAP III, v kapitole 3. V RAP rozpracováváme potřeby s nejvyšší důležitostí napříč klíčovými tématy. Potřeby jsou naplňovány konkrétními činnostmi. Pro každou činnost nastavujeme měřitelná kritéria ověřující její splnění. Uvádíme i předpokládané finanční zdroje pro každou činnost a subjekty, které budou činnost realizovat. U každé činnosti zapisujeme i průřezové téma/témata jejichž prostřednictvím je činnost naplňována. Každé průřezové téma je využito alespoň v jedné potřebě v rámci klíčového tématu.
Účastníci byli seznámeni s těmito skutečnostmi tak, aby byli schopni kvalifikovaně posoudit navrhované činnosti, kterými bychom chtěli naplňovat identifikované potřeby.
Po představení navržených činností pro každou potřebu účastníci diskutovali a hodnotili, zda navržené činnosti odpovídají identifikovaným potřebám a zda jsou správně navržena i průřezová témata, jejichž prostřednictvím by mělo dojít k naplňování činností a naopak.
Z diskuse například vyplynulo, že v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti vidí účastníci problém ve výběru povinné četby, kdy v některých případech, zejména na ZŠ výběr povinné četby spíše žáky odrazuje od čtení, než by je ke čtení motivoval. Účastníci popisovali i svoje zkušenosti se sdílením informací o použití digitálních nástrojů ve výuce ve škole, atd. Zajímavostí bylo, že žáci mají dost často poměrně dobře rozvinutou čtenářskou gramotnost v cizích jazycích.
Na závěr kulatého stolu se účastníci shodli na možných tématech kulatých stolů, které by chtěli v rámci KAP KK III zrealizovat.
Komentáře