Činnosti podporující matematickou a čtenářskou gramotnost v ročních akčních plánech KAP III (25. 4. 2023 od 14 hod.).


Kulatý stůl byl veden věcnou manažerkou projektu Hanou Čihákovou. Cílem kulatého stolu bylo představit účastníkům činnosti, které byly naplánovány k naplňování potřeb v klíčových tématech čtenářské a matematické gramotnosti. V úvodu kulatého stolu byli účastníci seznámeni s postupem tvorby ročních akčních plánů (RAP). Roční akční plány jsou zpracovány do vzoru připraveného projektem Metodická podpora akčního plánování a v souladu s Postupy KAP III, Metodickým listem č. 4 „Struktura ročních akčních plánů KAP III“. Plány jsou zpracovány pro roky 2023, 2024, 2025, a to na základě Analýzy potřeb a Prioritizace potřeb. Potřeby vzešlé z prioritizace potřeb jsou rozděleny do úrovní podle důležitosti. 

V RAP jsou zpracována všechna klíčová/povinná témata, která jsou definována v dokumentu Postupy KAP III, v kapitole 3. V RAP rozpracováváme potřeby s nejvyšší důležitostí napříč klíčovými tématy. Potřeby jsou naplňovány konkrétními činnostmi. Pro každou činnost nastavujeme měřitelná kritéria ověřující její splnění. Uvádíme i předpokládané finanční zdroje pro každou činnost a subjekty, které budou činnost realizovat. U každé činnosti zapisujeme i průřezové téma/témata jejichž prostřednictvím je činnost naplňována. Každé průřezové téma je využito alespoň v jedné potřebě v rámci klíčového tématu.


Účastníci byli seznámeni s těmito skutečnostmi tak, aby byli schopni kvalifikovaně posoudit navrhované činnosti, kterými bychom chtěli naplňovat identifikované potřeby. 


Po představení navržených činností pro každou potřebu účastníci diskutovali a hodnotili, zda navržené činnosti odpovídají identifikovaným potřebám a zda jsou správně navržena i průřezová témata, jejichž prostřednictvím by mělo dojít k naplňování činností a naopak. 

Z diskuse například vyplynulo, že v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti vidí účastníci problém ve výběru povinné četby, kdy v některých případech, zejména na ZŠ výběr povinné četby spíše žáky odrazuje od čtení, než by je ke čtení motivoval. Účastníci popisovali i svoje zkušenosti se sdílením informací o použití digitálních nástrojů ve výuce ve škole, atd. Zajímavostí bylo, že žáci mají dost často poměrně dobře rozvinutou čtenářskou gramotnost v cizích jazycích. 

Na závěr kulatého stolu se účastníci shodli na možných tématech kulatých stolů, které by chtěli v rámci KAP KK III zrealizovat.


Komentáře