Kulatý stůl: Podpora wellbeingu ve školách (29. 3. 2023, od 14.00 hod.)


 


Kulatý stůl byl veden věcným manažerem projektu Richardem Veletou. V úvodu kulatého stolu byli účastníci informováni o smyslu a cílech kulatých stolů: Informovat o určitém tématu a na tomto základě vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a informací v souvislosti s nastoleným tématem.

Pro navození tématu bylo prezentováno několik konkrétních příkladů z prostředí školního vzdělávání jako ilustrace principů wellbeingu:
Vzájemná vyladěnost učitelů v přístupech k žákům, např. při hodnocení (princip: systémový přístup);
Zapojování žáka do řešení věcí, které jsou s ním spojeny (princip: respekt k jednotlivci);
Žákovské parlamenty – jako příklady využití principu: aktivní zapojování;
Využívání soutěží a přehlídek pro vyniknutí a úspěch všech (princip: očekávání úspěchu);
Aktivní opatření proti šikaně (princip: zajištění bezpečí)
Strukturované zjišťování klimatu třídy/školy (princip: opatření založená na důkazech)

Dále byla prezentována definice wellbeingu v podobě, ve které vznikla v projektu Partnerství 2030+; s připomenutím online setkání, které s představiteli tohoto projektu uspořádal tým KAP KK v době karantény v období uzavřených škol.

Následovala stěžejní informace, že wellbeing má dvě spojené stránky: je to zároveň podmínka kvalitního učení i výsledek vzdělávání (Wellbeingu je možné se učit.).

Dále bylo citováno několik výstupů z různých šetření a výzkumů, které ukazují na důležitost wellbeigu, např. „Ohrožení syndromem vyhoření u učitelů má výrazný negativní dopad na kvalitu výuky. Nemá-li učitel naplněny své vlastní potřeby, nemůže plnohodnotně zajišťovat naplňování potřeb svých žáků.“

Dále byly prezentovány oblasti podpory wellbeingu na školách a principy, jejichž dodržování má pozitivní vliv na posilování wellbeingu na školách.


V druhé části kulatého stolu byl prostor pro sdílení zkušeností účastníků.


Příloha: Prezentace Podpora wellbeingu ve školách






Komentáře