Kulatý stůl Kapacity středních škol – inspirace, data a informace z ostatních krajů ČR (21. 6. 2023)

 

V úvodu kulatého stolu připomněl R. Veleta smysl a cíl těchto online akcí, kterým je prezentovat informace k určitému tématu a v tomto kontextu vytvořit prostor pro diskusi a sdílení informací a názorů. Dále uvedl, že téma kapacit středních škol bylo zvoleno s ohledem na aktuální situaci na ČR, kdy zájem a směřování silných populačních ročníků ve věku nástupu na SŠ ukázal na určitou disproporci mezi poptávkou a nabídkou středoškolských oborů, zejména v některých krajích. Přístupy krajů a jejich politických reprezentací měly a mají některé společné rysy, v něčem se kraje od sebe liší. 

Cílem kulatého stolu je poukázat na informace a inspirace z několika vybraných krajů a vytvořit prostor pro diskusi. R. Veleta v přiložené prezentaci uvedl informace z těchto krajů: 

  • Jihočeský kraj - radní Pavel Klíma
  • Středočeský kraj - radní Milan Vácha
  • Praha - radní Antonín Klecanda
  • Jihomoravský kraj - Jiří Nantl (v době akce nově na MŠMT)
  • Plzeňský kraj - radní Jiří Struček
  • Liberecký kraj - radní Jiří Čeřovský
  • Ústecký kraj - radní Jindra Zalabáková
  • Karlovarský kraj - radní Jindřich Čermák


Témata diskuse - záznamy nemusí vyjadřovat názory organizátorů kulatého stolu:

Je otázkou, jestli mají mít žáci a rodiče nárok na nabídku oborů a kapacit v takovém rozsahu, jak si přejí. Přístup zřizovatelů by se neměl dostat do roviny plnění přání veřejnosti, je potřeba mít ohledy i na specifika kvalifikačních potřeb v regionu.

Stát couvá ze své role, ze své povinnosti vůči ekonomice, stát a samosprávy by měly víc pevně držet v rukách strukturu oborů a kapacit podle kvalifikačních potřeb v regionu. 

V těchto koncepčních otázkách by měl být víc slyšet hlas ředitel škol.

Dívat se na KVK optikou Prahy nebo jiných krajů je problematické, KVK má svá výrazná specifika - např. výrazný podíl předčasných odchodů ze vzdělávání, výrazný podíl odkladů nástupu do školy, atd. 
Co se týče struktury oborů, měla by v KVK narůst nabídka oborů E.
U oborů E je specifický problém, že podniky - poskytovatelé praxe - nepřipouštějí/nepodporují přítomnost asistentů pedagoga na smluvním pracovišti. 
Apel - učitelé ze SŠ (někteří) nemají dostatek dovedností v práci s postiženými, s žáky se specifickými potřebami. V tomto by měli dostat osvětu a vzdělávání. 


Komentáře