Výměna zkušeností škol v oblasti matematické gramotnosti SŠ a ZŠ (29. 6. 2023)




 Cílem kulatého stolu bylo sdílení a výměna zkušeností v oblasti podpory matematické gramotnosti, sdílení výukových metod, příkladů dobré praxe, zkušeností, změn v RVP SV a ZV apod.


Účastníci se shodli na tom, že ve školách, jejichž zástupci se účastnili kulatého stolu nemají zatím koordinátora matematické gramotnosti. Důvodem je přetíženost pedagogů, kteří již nechtějí přibírat další práci a povinnosti. Rozvoj matematické a jiných gramotností dle jejich slov koordinují zejména předsedové předmětových komisí. V základních školách bylo formou dotazníkového šetření zjištěno, že mají jen na jedné škole koordinátora matematické gramotnosti.


Další problematikou, kterou jsme diskutovali, byl nedostatek aprobovaných učitelů matematiky. Ve školách,  jejichž zástupci se účastnili kulatého stolu, většinou mají aprobované učitele, alespoň v maturitních oborech. Pro učební obory se aprobované učitele nedaří získat. Ředitelé škol motivují neaprobované učitele matematiky, aby si studium doplnili. To však nese problémy, protože se jeví, že studium na vysokých školách je velmi náročné. 


Dalším tématem, které bylo diskutováno byl rozvoj matematické gramotnosti v jiných předmětech než v matematice. Ve všech školách, jejichž zástupci se kulatého stolu účastnili, je snaha o rozvoj gramotnosti v co nejvíce předmětech. Je však složité přesvědčovat i učitele jiných předmětů než matematiky, aby zařazovali do výuky prvky rozvoje matematické gramotnosti. Někdy se to děje, někdy ne. Ale ve všech školách probíhá v tomto směru osvěta.


Velkých problémem, který vyučující matematiky řeší je velmi rozdílná úroveň žáků, kteří přichází na střední školu. Někteří mají znalosti z matematiky dostatečné, v některých případech je úroveň velmi nízká. Pak je výuka pro učitele velmi náročná. Řeší se to často formou doučování či volnočasových aktivit zaměřených na výuku matematiky. V další části kulatého stolu byly prezentovány konkrétní příklady, jak rozvíjet matematickou gramotnost v jiných předmětech než v matematice (viz přiložená prezentace).


Prezentace Výměna zkušeností škol v oblasti matematické gramotnosti SŠ a ZŠ






Komentáře