6. setkání Pracovní skupiny pro implementaci strategických cílů vzdělávací politiky v Karlovarském kraji

 




Dne 19. 9. 2023 se konalo 6. setkání platformy pro implementaci v rámci projektu KAP KK.


Eva Saligerová - přivítání účastníků a představení nového pana vedoucího OŠMT;

Eva Saligerová – průběh realizace projektu;

Markéta Šlechtová – Návrh komplexního řešení optimalizace oborové struktury středních škol Karlovarského kraje (výstup Expertní skupiny projektu KAP KK); 

Hana Čiháková – Rozvoj a harmonizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol v KVK v souladu s DZ ČR a diskuse

Richard Veleta – Podpora profesionality kariérových poradců a diskuse

Hana Střechová - Průvodce strategickým a akčním plánováním



ZÁPIS

V úvodu jednání manažerka projektu Eva Saligerová přivítala účastníky a představila nového pana vedoucího OŠMT, Mgr. Jana Dvořáka. Pan Dvořák uvedl jednání platformy a následovala informace Evy Saligerové o dosavadním průběhu realizace projektu a aktivitách, které byly vykonány v projektu od konání předchozího jednání platformy. 


Následovala součást jednání platformy, a to kulatý stůl “Rozvoj a harmonizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol v KVK v souladu s DZ ČR”. V úvodu Markéta Šlechtová, která vedla Expertní skupinu projektu KAP KK, představila výstup práce této skupiny, a to “Návrh komplexního řešení optimalizace oborové struktury středních škol Karlovarského kraje”. V prezentaci byly zdůrazněny zásadní problémy, které trápí školství v Karlovarském kraji. Dále zmínila zásadní dokumenty, se kterými skupina pracovala a základní východiska a návrhy řešení pro jednotlivé typy středních škol v Karlovarském kraji. 


Po této úvodní prezentaci pokračovala Hana Čiháková s prezentací “Rozvoj a harmonizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol v KVK v souladu s DZ ČR”.  V rámci této prezentace probíhala diskuse k danému tématu, zejména ke struktuře oborů v Karlovarském kraji. Diskuse probíhala zejména k bodům: 

posilovat místa zejména na gymnáziích a zvláště lyceích – posilování všeobecného vzdělání, 

dostat se do roku 2027 v poměru středoškolských všeobecně vzdělávacích oborů k odborným na polovinu, tedy na průměr zemí EU,

eliminovat obory jejichž absolventi končí nadprůměrně často jako nezaměstnaní, případně ve značně vysoké míře vykonávají zcela jiné obory, které nijak nesouvisí s jejich studiem.

V další části prezentace byli účastníci seznámeni s prohlížečkou PAQ Research a možnostmi, které tato prohlížečka dává při plánování restrukturalizace oborů v kraji. V závěru byly diskutovány výzvy, které přináší současný trh práce a změny ve společnosti a které by v kraji měly být řešeny. Je nezbytné reflektovat nové trendy – stárnutí populace, úbytek nově narozených dětí v kraji a potenciální dopady fenoménu Společnost 4.0 a nástup AI. Po této diskusi byl kulatý stůl ukončen a následovalo další jednání Platformy.


V další části jednání platformy jsme diskutovali význam kariérového poradenství a vzdělávání, které ovlivňuje nejen stabilitu sítě škol. Richard Veleta ve své prezentaci Podpora profesionality kariérových poradců zdůraznil, že kariérové poradenství je samostatná profese i „přidružená“ role. Ukázal možnosti, které nabízí studium na vysoké škole - ČZU, obor kariérové poradenství a vzdělávání, kvalifikační kurzy pro kariérové poradce podle Národní soustavy kvalifikací. Dále ukázal novinky z jiných krajů, kde se kariérovému poradenství intenzívně věnují (Plzeň, Zlín, Jihomoravský kraj, atd.).


Na závěr jednání platformy představila Hana Střechová z projektu P-AP Průvodce strategickým a akčním plánování. 



Komentáře