Rozvoj podnikavých dovedností u žáků a studentů (inspirativní příklady z praxe škol a sdílení zkušeností) 5. 10. 2023

 


V úvodní části Richard Veleta prezentoval účel kulatého stolu – vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a informací mezi účastníky akce k tématu podpory podnikavých dovedností u žáků a studentů. 

Nejprve byly představeny, resp. připomenuty tzv. podnikavé dovednosti v celé šíři, a to na tzv. Evropském rámci podnikatelských/podnikavých dovedností (European Entrepreneurship Competence Framework v oblastech: Nápady a příležitosti – Zdroje – Aktivity (Do akce!). Tyto dovednosti se do značné míry kryjí s tzv. klíčovými kompetencemi a dovednostmi pro řízení kariéry. 

Na tento úvod navázala prezentace příkladu inspirativní praxe ze ZŠ Deblín v Jihomoravském kraji. Příklad byl uveřejněn na platformě www.podnikavamysl.cz, která vznikla v Jihomoravském kraji a je k dispozici komukoliv. Projekt proběhl v roce 2019 a jeho podstatou bylo zvelebení autobusové zastávky v Deblíně žáky z místní ZŠ ve spolupráci se studenty gymnázia v režimu, který svěřoval většinu aktivity přímo žákům. Akce byla podporována pedagogy školy i starostou Deblína. 

V závěru této části prezentoval R. Veleta systémové prvky tohoto projektu: 
Průběh s podporou tzv. KOORDINÁTORA PODNIKAVOSTI na ZŠ a MŠ Deblín
Propojení dvou škol – a zároveň vrstevníků
Silná návaznost na konkrétní místo, konkrétní potřeby
Přiměřenost – časová, finanční, materiálová, kompetenční. 

Ve druhé, diskusní, části kulatého stolu sdílelo několik účastníků zkušenosti s podporou podnikavých dovedností na jejich školách, např.:
Účast na projektu Junior vyslanci Evropského parlamentu, který předpokládá velmi silné nasazení studentů a velkou samostatnost. Účast na projektu vedla k získání titulu škola Evropského parlamentu, umístění na 4. místě v soutěži a výhře spočívající v cesty do Bruselu (OA K. Vary). 

Velkou událostí na Střední škole logistické Dalovice je každoroční projektový týden zahrnující prezentace, přednášky, setkání s lidmi s praxe, s absolventy. Akce je do značné míry postavena na podnikavých dovednostech žáků a tímto směrem má i velký efekt. 

Z téže školy zazněla i informace o inspirativní praxi: exkurzí do praxe, zejména firem se účastní cíleně i učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů a ti také aktivně participují ve svých předmětech na rozvoji podnikavých dovedností. 



Komentáře