KS Podpora kvality práce ředitelů škol (inspirativní příklady z praxe škol a sdílení zkušeností) 9.11.2023
V úvodní části Richard Veleta prezentoval účel kulatého stolu – vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a informací mezi účastníky akce k tématu podpory kvality práce ředitelů škol s důrazem na situaci v Karlovarském kraji a připomněl propojení tohoto tématu s ročními akčními plány pro KVK.
Nejprve byl prezentován systém podpory práce ředitelů středních škol v Jihomoravském kraji, ve kterém působí 180 středních škol, zejména zřízených Krajem a žije zde 1,3 milionu obyvatel.
R. Veleta se postupně věnoval těmto aspektům systému v JMK (podrobněji viz prezentace):
- Ředitelská akademie prostřednictvím VIM – Vzdělávací institut pro Moravu
- Kritéria hodnocení ředitelů škol + výroční 2hodinové rozhovory
- Regionální porady ředitelů odborných škol
- Mentoring/koučování ředitelů
- Oceňování lídrů a inovátorů
- Odborná rada Vzdělávacího institutu pro Moravu
- Superintendant pro odborné školy
- Program vzdělávání zástupců ředitelů škol (město Brno)
- Učiteling - den workshopů, zaměřených na profesní a osobnostní rozvoj učitelek a učitelů ZŠ a SŠ, vzájemné mezioborové sdílení učitelské praxe
- Kariérní řád pro ředitele
- Kritéria hodnocení
- Výroční dvouhodinové hodnoticí rozhovory – náměstek, OŠMT
Do většího detailu byla probrána jednotlivá kritéria hodnocení ředitelů škol, která byla inovována v r. 2022, pozice superintendanta pro střední školy a regionální cena pro místní pedagogické leadery – Zlatý tahák.
Několik postřehů, názorů a zkušeností z následné diskuse:
- Pro ředitele je velmi užitečné, když v tu chvíli, kdy má nějaký problém nebo věc k vyřešení, může napřímo kontaktovat někoho, kdo mu s tím pomůže hned. Tedy ne nějaké hromadnější „sdílecí“ akce, ale něco jako „člověk na telefonu“, i když ideální je osobní setkání. Hodně mi vyhovuje, že máme s řadou ředitelů tady v KVK to tak nastavené, že se na sebe můžeme obrátit a poradit se. I já se ráda podělím s ostatními s něčím, co může být pro jiné ředitele zajímavé, pomocné.
- Moc si nedokážu představit, že nás 20 ředitelů řídí jeden člověk a každého jakoby bude řídit stejně.
- Určitě oceníme rady šité na míru, ale nějaká společná školení, akce obecnějšího charakteru, to není úplně, co potřebuju.
- Když něco nevím, tak zvednu telefon a volám kolegovi ředitelovi, s někým jsme si blíž, s někým dál, taky hraje roli obor vzdělání.
- Také hraje roli, že už se nějakou dobu známe, máme už pár let jako ředitelé odslouženo, máme k sobě neformálně blíž, byli jsme na x akcích.
- Pro náš kraj z tohoto pohledu je určující, že jsme velmi malý kraj, 18 středních škol, takže jsme opravdu schopni se mezi sebou domluvit.
- Někteří ředitelé jsou členy různých asociací, takže tyhle informace oborové mezi sebou sdílíme, to pomáhá.
- Až na pár výjimek jsme schopni se spolu domluvit, pomoct si – a nepotřebujeme k tomu nějaký ansábl, nějaká setkávání…
- Dobrou zkušenost máme s pomocí od lidí z OŠMT, vnímám to tak, že ti lidé na KÚ jsou tam kvůli nám, ne aby nám házeli klacky pod nohy.
- Nehrajeme si tady každý na nějakém písečku, dost si pomáháme. Ani ten moment konkurování si není tady silný.
Komentáře