Podpora kvality práce učitelů (inspirativní příklady z praxe škol a sdílení zkušeností) 2.11.2023



V úvodní části Richard Veleta prezentoval účel kulatého stolu – vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a informací mezi účastníky akce k tématu podpory kvality práce učitelů s důrazem na situaci v Karlovarském kraji a připomněl propojení tohoto tématu s ročními akčními plány pro KVK. 

Nejprve byl prezentován příklad inspirativní praxe z Církevní ZŠ SŠ Plzeň, kde mají čtyřkrokový systém profesní podpory učitelů. 

Prezentací tohoto příkladu zároveň R. Veleta připomněl zajímavý zdroj inspirativních příkladů z praxe, který publikuje Česká školní inspekce na svém metodickém webu https://www.kvalitniskola.cz/Namety-a-inspirace/Prehled-PIP . 

Vybrané prvky podpůrného systému na Církevní ZŠ SŠ Plzeň:

  • Ladění kvality začíná ještě před nástupem pedagoga do školy. 
  • Již při přijímacím pohovoru je uchazečům představen přístup vedení školy k rozvoji pedagogů. 
  • Škola tak hned při vstupu nového učitele/učitelky dává najevo vysoká očekávání v oblasti vlastního profesního rozvoje, práce na sobě a na rozvoji školy jako celku.

4 fáze – blíže popsáno v prezentaci: 

Fáze 1: Analýza a identifikace rozvojových aktivit učitelů:

Fáze 2: Plánování profesního rozvoje

Fáze 3: realizace plánu

Fáze 4: Hodnocení, zpětná vazba

Dále byly R. Veletou podrobněji představeny dokumenty této školy vážící se k systému profesní podpory: 

  • (školní) Plán DVPP na daný školní rok
  • Osobní plán pedagogického rozvoje pracovníka
  • Plán hospitační činnosti
  • Hospitační arch
  • Hodnoticí arch
  • Sebehodnoticí zpráva
  • Osnova hodnoticího rozhovoru

Ve druhé části kulatého stolu proběhla diskuse, v jejímž rámci někteří účastníky sdíleli např. tyto zkušenosti a informace: 

  • Rozvojové aktivity pro učitele a jejich hodnocení – máme asi 3 různé skupiny: část z nich to ani nepotřebuje, jsou dobří. Druhá část zájem má, jsou motivovaní, mají zájem. Třetí skupina ignorují zlepšování, rozvoj. Tito lidé většinou dobrovolně odejít nechtějí, z hlediska ředitele, vedení školy je prokazování nekvality velmi obtížné. Tam totiž nejde o porušování pracovní kázně. 
  • Musíme si vždy i uvědomovat, jestli i za toho méně kvalitního pedagoga máme možnost někoho jiného získat. 
  • Máme systém hodnocení učitelů žáky, děláme to vždy tak v horizontu 3 let – to je celkové hodnocení školy, a spadá tam i hodnocení učitelů
  • Pro ředitele jsou hodnocení od žáků a rodičů důležitá, máme materiál pro otevření diskuse, jednání s učiteli, i s těmi problematickými 
  • Díky školnímu systému hospitací si umíme udělat ve vedení dobrou představu, kde kvalitně je, a kde nás trápí
  • Hodnoticí rozhovory děláme každé 2 roky, pravidelně na přelomu listopadu a prosince – není to pohovor, ale hodnoticí rozhovor. Obsah není jen hodnocení, ale i potřeby toho pedagoga, co mu práci komplikuje
  • …………….
  • Kdysi jsme měli k hodnocení dotazník „Barvy života“, do čehož se zapojovali učitelé, žáci i rodiče, dnes využíváme hodnoticí systém gymnázia Nymburk, které tento systém vytvořilo v rámci nějakého projektu, jméno Monitor; žáci hodnotí učitele, výsledek je takové vysvědčení pro učitele; je to i vztaženo na předmět
  • V posledních 3 letech děláme na konci školního roku „rozvojový pohovor“ s vedením školy, ředitelka + zástupce, učitel si připraví portfolio, před tím je hospitace, 45 minut
  • Máme tabulku kritérií „erudovanost“ , vedení hodnotí, přiděluje body, to je i výsledek pohovoru, to učitel nevidí,
  • Máme ve směrnici, že každý učitel mám ročně 2 hospitované hodiny, jednu iniciuje vedení, jednu učitel – vymazlí si hodinu
  • Tohle je obrovská práce pro vedení, od dubna se na tom dělá, je to velmi časově náročné
  •  Je těžké pohnout pasivními učiteli, není za dveřmi dostatek učitelů
  • Pohovor děláme ve dvou, ředitelka + zástupce
  • Zavedli jsme žákovské portfolio a zároveň lehce zavádíme učitelské portfolio
  • V těchhle věcech personálních problémů se postupně posouvám cestou i omylů
  • Pomohla nám i diskuse po ČŠI inspekci, to je pro mě metodicky pomáhající
  • Pomáhá nám, že se o tom můžu se zástupcem odborně bavit, posouvat to
  • ……………
  • Nově jsme vedle pohospitačního rozhovoru zavedli i POHOSPITAČNÍ ROZHOVOR
  • U některých učitelů se na hospitace těším, i nás to inspiruje do jiných předmětů
  • U pěstování kvality je komplikace nedostatek učitelů
  • Máme hodnocení učitelů žáků, škoda, že rodiče se do toho zapojují jen tak z půlky
  • Tohle administrujeme elektronicky
  • Máme jednoho učitele „oblíbence“, na kterého přicházejí stížnosti
  • Když přijde inspekce, a mluvíme o problematických učitelích, tak přesně vím, o kom je řeč, každý ředitel „ví, co má doma“
  • Součástí hodnoticího pohovoru je u nás sebehodnoticí dotazník
  • Také jsme zavedli u přijímacích pohovorů s učiteli, že jim říkáme, jak to je u nás nastavené. Někteří uchazeči vás oslní, ale přitom je to potom nekvalitní učitel
  • U pohovorů jsou někdy i ostatní mistři výcviku, aby se na výběru také podíleli.



 

Komentáře