V úvodní části Richard Veleta prezentoval účel kulatého stolu – vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a informací mezi účastníky akce k tématu podpory kvality práce učitelů s důrazem na situaci v Karlovarském kraji a připomněl propojení tohoto tématu s ročními akčními plány pro KVK.
Nejprve byl prezentován příklad inspirativní praxe z Církevní ZŠ SŠ Plzeň, kde mají čtyřkrokový systém profesní podpory učitelů.
Prezentací tohoto příkladu zároveň R. Veleta připomněl zajímavý zdroj inspirativních příkladů z praxe, který publikuje Česká školní inspekce na svém metodickém webu https://www.kvalitniskola.cz/Namety-a-inspirace/Prehled-PIP .
Vybrané prvky podpůrného systému na Církevní ZŠ SŠ Plzeň:
- Ladění kvality začíná ještě před nástupem pedagoga do školy.
- Již při přijímacím pohovoru je uchazečům představen přístup vedení školy k rozvoji pedagogů.
- Škola tak hned při vstupu nového učitele/učitelky dává najevo vysoká očekávání v oblasti vlastního profesního rozvoje, práce na sobě a na rozvoji školy jako celku.
4 fáze – blíže popsáno v prezentaci:
Fáze 1: Analýza a identifikace rozvojových aktivit učitelů:
Fáze 2: Plánování profesního rozvoje
Fáze 3: realizace plánu
Fáze 4: Hodnocení, zpětná vazba
Dále byly R. Veletou podrobněji představeny dokumenty této školy vážící se k systému profesní podpory:
- (školní) Plán DVPP na daný školní rok
- Osobní plán pedagogického rozvoje pracovníka
- Plán hospitační činnosti
- Hospitační arch
- Hodnoticí arch
- Sebehodnoticí zpráva
- Osnova hodnoticího rozhovoru
Ve druhé části kulatého stolu proběhla diskuse, v jejímž rámci někteří účastníky sdíleli např. tyto zkušenosti a informace:
- Rozvojové aktivity pro učitele a jejich hodnocení – máme asi 3 různé skupiny: část z nich to ani nepotřebuje, jsou dobří. Druhá část zájem má, jsou motivovaní, mají zájem. Třetí skupina ignorují zlepšování, rozvoj. Tito lidé většinou dobrovolně odejít nechtějí, z hlediska ředitele, vedení školy je prokazování nekvality velmi obtížné. Tam totiž nejde o porušování pracovní kázně.
- Musíme si vždy i uvědomovat, jestli i za toho méně kvalitního pedagoga máme možnost někoho jiného získat.
- Máme systém hodnocení učitelů žáky, děláme to vždy tak v horizontu 3 let – to je celkové hodnocení školy, a spadá tam i hodnocení učitelů
- Pro ředitele jsou hodnocení od žáků a rodičů důležitá, máme materiál pro otevření diskuse, jednání s učiteli, i s těmi problematickými
- Díky školnímu systému hospitací si umíme udělat ve vedení dobrou představu, kde kvalitně je, a kde nás trápí
- Hodnoticí rozhovory děláme každé 2 roky, pravidelně na přelomu listopadu a prosince – není to pohovor, ale hodnoticí rozhovor. Obsah není jen hodnocení, ale i potřeby toho pedagoga, co mu práci komplikuje
- …………….
- Kdysi jsme měli k hodnocení dotazník „Barvy života“, do čehož se zapojovali učitelé, žáci i rodiče, dnes využíváme hodnoticí systém gymnázia Nymburk, které tento systém vytvořilo v rámci nějakého projektu, jméno Monitor; žáci hodnotí učitele, výsledek je takové vysvědčení pro učitele; je to i vztaženo na předmět
- V posledních 3 letech děláme na konci školního roku „rozvojový pohovor“ s vedením školy, ředitelka + zástupce, učitel si připraví portfolio, před tím je hospitace, 45 minut
- Máme tabulku kritérií „erudovanost“ , vedení hodnotí, přiděluje body, to je i výsledek pohovoru, to učitel nevidí,
- Máme ve směrnici, že každý učitel mám ročně 2 hospitované hodiny, jednu iniciuje vedení, jednu učitel – vymazlí si hodinu
- Tohle je obrovská práce pro vedení, od dubna se na tom dělá, je to velmi časově náročné
- Je těžké pohnout pasivními učiteli, není za dveřmi dostatek učitelů
- Pohovor děláme ve dvou, ředitelka + zástupce
- Zavedli jsme žákovské portfolio a zároveň lehce zavádíme učitelské portfolio
- V těchhle věcech personálních problémů se postupně posouvám cestou i omylů
- Pomohla nám i diskuse po ČŠI inspekci, to je pro mě metodicky pomáhající
- Pomáhá nám, že se o tom můžu se zástupcem odborně bavit, posouvat to
- ……………
- Nově jsme vedle pohospitačního rozhovoru zavedli i POHOSPITAČNÍ ROZHOVOR
- U některých učitelů se na hospitace těším, i nás to inspiruje do jiných předmětů
- U pěstování kvality je komplikace nedostatek učitelů
- Máme hodnocení učitelů žáků, škoda, že rodiče se do toho zapojují jen tak z půlky
- Tohle administrujeme elektronicky
- Máme jednoho učitele „oblíbence“, na kterého přicházejí stížnosti
- Když přijde inspekce, a mluvíme o problematických učitelích, tak přesně vím, o kom je řeč, každý ředitel „ví, co má doma“
- Součástí hodnoticího pohovoru je u nás sebehodnoticí dotazník
- Také jsme zavedli u přijímacích pohovorů s učiteli, že jim říkáme, jak to je u nás nastavené. Někteří uchazeči vás oslní, ale přitom je to potom nekvalitní učitel
- U pohovorů jsou někdy i ostatní mistři výcviku, aby se na výběru také podíleli.
Komentáře